درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

نهم ربیع ,جشن یا مصیبت

سه شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۳۵ ب.ظ

 مراسمی جعلی به نام عید الزهرا

سالها وشاید قرن هاست که در این ممکلکت روز نهم ربیع مراسمی ویژه برگزار می شود مراسمی با آدابی خاص ومنحصر به فرد که طی آن شرکت کنندگان به هرطریقی که ممکن است سعی در شاد کردن همگنان دارند والبته ترجیع بند تمام جملات وافعال وآداب این روز لعن بر خلیفه دوم است .اینکه چه اعمال مضحک ودون شانی از شرکت کنندگان سر میزند وچه سخنان رکیک وخلاف ادبی از ایشان صادر می شود در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد

به نظر راقم این سطور این مراسم برخاسته از کینه ای دیرین است که یک شبهه تاریخی ویک حدیث ضعیف السند را دستمایه خود قرار داده وزمینه مناسبی که در این کشور برای موضوع اصلی جلسه از قدبم الایام بوده است باعث ترویج این مراسم شده است وبدین ترتیب نفرات بعدی ونسلهای پسین دیگر از مبنا ودلیل وفلسفه این مراسم نپرسیدند ومثل بسیار ی دیگر از مراسم که بدون تامل مورد اجرا قرار می گیرد این مراسم نیز توسط شیعیان اجرا شد.

در این خصوص به طو رمختصر باید به چند نکته اشاره نمایم :

الف- از نظر تاریخی مرگ خلیفه دوم اصلا در روز نهم ربیع نیست هیچ سند معتبر تاریخی چنین روزی را به عنوان تاریخ وفات  خلیفه دوم  اعلام نکرده است تمامی مورخین معتبر تاریخ مرگ خلیفه دوم را روز 26 ذی الحجه اعلام کرده اند. از جمله این تواریخ میتوان به مروج الذهب ،تاریخ یعقوبی ،تاریخ طبری،معارف ابن قتیبه ،المصنف ابن ابی شیبه ،تاریخ مدینه ابن شبه نمیری،موطا مالک بن انس،طبقات الکبری ابن سعد ،التنبیه والاشراف مسعودی،تاریخ دمشق ،استیعاب ابن عبد البر،انساب الاشراف ،اسدالغابه ابن اثیر،شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و...اشاره نمود جالب اینکه بسیاری از علمای شیعه نیز بر این نکته تصریح نموده اند که از جمله ایشان می توان به شیخ مفید در مسار الشیعه ،ابن ادریس حلی در سرائر،سید بن طاوس د رالاقبال ،کفعمی در جنه الامان،علامه حلی در عدد القویه ،و... را نام برد

ب- آنچه در کتب تاریخ در مورد نهم ربیع گفته شده است حادثه مرگ عمر بن سعد است نه عمر بن خطاب وشاید علت اولیه این اشتباه از همین تشابه اسمی بین این دونفر بوده باشد.

ج-روایتی که شیعیان بدان استناد می کنند نقلی است از دو تن از شیعیان که  در روز نهم ربیع در مورد خلیفه دوم اختلاف نظر دارند وبا مراجعه به یکی از صحابه امام هادی (ع) از وی راهنمایی می خواهند  هنگام  مراجعه ،وی را درحال جشن وسرور می بینند وچون از وی علت را سوال میکنند  وی متذکر می شود که در چنین روزی یعنی  روز  (نهم ربیع ) او نیز به دیدار امام هادی (ع) رفته بوده وامام را در حال جشن وسرور مشاهده کرده وچون علت را از حضرتش سوال کرده امام در پاسخ ضمن بیان فضایل بی شمار برای این روز  آن را سالروز مرگ یکیاز دشمنان خدا ومنافقان شمرده است .وبا تطبیق این گفته بر خلیفه دوم حلقه مفقوده فراهم می شود ودستمایه طرفداران این مراسم برای برگزاری این مراسم فراهم میشود

تنها منبع این روایت کتاب زواید الفوائد و المحتضر می باشد اولی از فرزند سید بن طاوس ودومی از شخصی به نام حسن بن سلیمان حلی است که هردو از نویسندگان قرن هشتم هستند. البته کتاب دیکری به نام مصباح الانوار ذکر شده است که متاسفانه هیچ نسخه قابل استفاده ای از آن در دسترس نیست

سند مورد اشاره کتاب زوائد الفوائد والمختصر دارای ایرادات رجالی وحدیثی قابل توجهی است سندی هم که به کتاب مصباح الانوار منسوب است همگی افراد آن مجهول هستند. برای اطلاع بیشتر از سند می توانید به کتاب مجموعه رسائل آیت الله صافی گلپایگانی  ج 2 ص395 رجوع کرد

د- متن روایت : فارغ از کیفیت جملات وداستان عجیبی که در ابتدای آن نقل شده است این روایت دارای جملاتی است که با اصول عقیدتی قرانی وروایی اسلامی ناسازگار است مهم ترین بخش این روایت طولانی این جملات است :

" وامرت الکرام الکاتبین ان یرفعوا القلم عن الخلق کلهم ثلاثه ایام من ذالک الیوم ولا اکتب علیهم شیئا من خطایاهم ..."

که معنی ان چنین است:

" که خداوند فرشتگان نکارنده اعمال را فرمان داده که در این روز ودوروز بعد از آن به احترام وکرامت این روز هیچ گناهی را ثبت نکنند وقلم از نوشتن خطاها  و گناهانشان درکشند"

آیا خدایی که در قران می فرماید :

" لایغادر صغیره ولاکبیره الا احصیها ": هیچ ریز ودرشتی نیست مگر اینکه در کتاب اعمال ثبت می شود

وخدایی که در قرانش می فرماید : "فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره ومن یعمل مثقال ذره شرا یره" هرکس کوچکترین عمل خیر ویا کوچکترین عمل شری انجام دهد (جزای ) آن را در قیامت می بیند

همان خدایی است که فرمان به رفع قلم از گناهان بندگانش داده است ؟؟!!

آیا عقل سلیم می پذیرد چنین ارفاغ بی مناسبتی را

اگر چنین  روز ی  آنچنان که متن روایت مذکور می گوید عید شیعه وبزرگترین عید نزد خداست  چرا در هیچ یک از مصادر مهم شیعه نامی از این روز واین عید به چشم نمی خورد

آیا مناسب تر نبود مژده عفو الهی در روز عید غدیر خم که به فرمایش امام  صادق وطبق احادیث معتبر عیدالله الاکبر است ودهها روایت معتبر پشتیبان آن است  به مومنین داده می شد؟

آیا استناد به این روایت ضعیف برای ارتکاب افعال قبیح وزشت برخی از شیعیان مستمسک زیبا وتوجیه  صحیحی است؟؟؟!!

 

نتیجه :

از بررسی متن وسند روایت رفع القلم ونیز با توجه به عدم نطبیق تاریخ مذکور در روایت با تاریخ تعیین شده در کتب معتبر تاریخی ونیز با توجه به جو بدی که انجام این مراسم در روابط شیعه با برادران اهل سنت می گذارد   به این نتیجه میرسیم که مراسم  عید الزهرا ویا عید عمرکشان جز خسارت برای شیعه هیچ بهره ای در بر نداشته است.ومناسب آن است که حتی اگر سخنان بالا را قبول نداریم لااقل برای حفظ وحدت شیعه وسنی که در این دوران به شدت بدان نیازمندیم از برگزاری چنی مراسمی اجتناب شود

علاقمندان جهت اطلاع بیشتر میتوانند به کتاب "نهم ربیع؛  جهالتها ,خسارتها "نوشته مهدی مسائلی مراجعه بفرمایند

 

  


نظرات  (۷)

  • نیره زارع
  • آدمی در عالم خاک نمی آید به دست

    عالمی دیگر باید ساخت وز نو آدمی

  • محمدامین نشان
  • نکات قابل توجهی بود که کمتر کسی حاضره وقت بگذاره و اسنادشو پیدا کنه، به نظر من حتی اگرم سندش درست باشه در کشوری که دوستان اهل سنت زندگی میکنند انجامش درست نیست. ولی سؤال اینجاست که چرا بعضی از بزرگان هم در این مجالس شرکت میکنند؟!

    ریشه در فقر داره . فقر اندیشیدن . اینکه هر چیزی رو  به اسم دین رسید بدون هیچ سوالی یا ریشه یابی انجام بدیم و نه تنها انجام بلکه متعصبانه انجامش بدیم

  • شاهین رحمانی
  • بررسی سندی رو بگذارید به عهده علمای دین. (مراجعه کنید به فرمایشات یک مرجع تقلید: آیت الله سید صادق شیرازی) به علاوه که در عید بودن روز نهم ربیع الول شکی نیست (علاوه بر مدارک بسیار میتوانید در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی هم بخوانید: روز نهم: روز عید بزرگ)

    دوما اختلاف خانوادگی رو مقایسه می کنید با چنان وقایع مهمی!!!! گویا شما اصلا کودتاگران سقیفه را نمی شناسید و از اقدامات حساب شده ای که برای از بین بردن دین انجام داده اند خبر ندارید. حداقل نگاهی بیندازید به وضعیت امروز به اصطلاح جهان اسلام. ببینید کجا اسلام ضربه خورده و ردپایی از اینان و راهشان دیده نمی شود.

    دوست عزیز سلام

    ممنون که فراخواندی، برای من همیشه این سؤال مطرح است که چرا ما ایرانیها از میان خلفای سه گانه بیشترین کینه را از عمر داریم، مگر غاصب اصلی خلافت ابوبکر نیست مگر بیشترین انحراف در دین در بین این خلفا توسط عثمان ایجاد نشده است پس چرا عمر تا این حد مورد تنفر است؟ شاید پاسخ این باشد که فاتح ایران عمر است و ایرانیان به این وسیله همواره کوشیده اند تحقیر تاریخی ناشی از فتح کشورشان را پاسخ داده باشند. نمی دانم.

    سلام چه جالب اگه فیس بوک نبود ما که با خبر نمیشدیم

    با سلام خدمت شما دوست عزیز

    همچنان که انتظار میرفت آراء مستند و آزادمنشانه ای ارائه کرده اید. بازهم به ما سر بزنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی