درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

امامت(5) مودت اهل بیت و مهدویت

يكشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۵۶ ق.ظ

محبت به اهل بیت

یکی از ویژگی های جالب سیستم اعتقادی مکتب شیعه ، امتزاج عقیده وعمل با محبت قلبی است. کمتر آئین اعتقادی را می توان یافت که هوادارانش نسبت به رهبران وموسسین  آئین خود علاقه قلبی نداشته باشند.اما این که محبت وعلاقه به ایشان یک فرض دینی ویک دستور اعتقادی باشد ،شاید از مختصات اسلام وبه ویژه مذهب  شیعه باشد.اعتقاد به لزوم محبت ومودت اهل بیت پیامبر هم پشتوانه قرانی دارد وهم در سنت پیامبر بدان اشاره وتاکید شده است.در سوره شورا ،خداوند پیامبر را امر به ترغیب  مردم  به دوست داشتن نزدیکان خود می کند:

" قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرً‌ا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْ‌بَى"﴿الشورى: ٢٣

 "بگو من پادشی از شما نمی خواهم جز محبت ودوستی نزدیکانم "

به اعتقاد بسیاری از مفسران شیعه وسنی منظور آیه  از" القربی "علی(ع) ،فاطمه(س) وپسران شان هستند . این نکته در کتب تفسیری شیعه ومیز در دو منبع مهم روایات سنی یعنی صحیح بخاری ومسند احمد آمده است.


 این آیه با اندکی تفاوت در سوره های دیگر قران تکرار شده است. بررسی این دسته آیات نتایج جالبی در پی دارد. مثلاً،در سوره فرقان خدا به پیامبرش دستور میدهد که به مردم اعلام کند :پاداش من آن است که شما در راه  خدا  گام بردارید

"قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبیلاً "(فرقان -57)

ودر سوره سبا می فرماید اجری که از شما طلب کردم نفعش به خودتان باز می گردد

"قل ماسألتکم من اجر فهو لکم"

نتیجه این آیات معلوم می کند که : به نظر قران، اجر زحمات پیامبر آن است که مومنین در راه  خدا گام بردارند.از مصادیق مهم گام در راه خدا محبت و مودت به اهل بیت آن حضرت است و فایده این قضیه به خود مومنین برمی گردد.

مهدویت

اعتقاد به ظهور  منجی آخر الزمان وبرقراری عدالت توسط وی از مهم ترین ابواب اعتقادی مسلمانان است. این اندیشه هم مبنای قرانی دارد وهم پشتوانه روایی .به عنوان نمونه قران در سوره نور می فرماید :

"وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون‏ "

 خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‌اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد؛ همان گونه که کسانى را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد، و آن دینى را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند، و بیمشان را به ایمنى مبدل گرداند، [تا] مرا عبادت کنند و چیزى را با من شریک نگردانند، و هر کس پس از آن به کفر گراید؛ آنانند که نافرمانند. (۵۵)

در آیه بالا خداوند با تاکیدات فراوان  سخن از جانشینی وحاکمیت مومنین صالح در روی زمین به میان آورده است . حاکمیتی که به دنبال خود امنیت،رفاه ،توحید ، رفع شرک وآزادی را به ارمغان می آورد.

در  مجامع روایی شیعه وسنی، احادیث زیادی در باره موعود اخرالزمان ذکر شده است .در زبان روایات از این شخص با نام مهدی یاد شده است. اهل سنت ،شخص خاصی را به عنوان مهدی سراغ ندارند بلکه منتظرند که چنین شخصی متولد شود وپس از رسیدن به میان سالی قیام نماید. در مقابل اما، شیعیان شخص خاصی را به عنوان مهدی می شناسند. ایشان معتقدند  نهمین نواده امام علی(ع)  که فرزند امام حسن عسکری(ع) است همان مهدی موعود اسلام است.وی در کودکی بخاطر مصالح الهی ازجمله حفظ جان ومهیا شدن زمینه قیام جهانی از نظر ها غایب شده است.غیبت او به قدری طول می کشد که عده ای در وجود او تردید می کنند و یااز آمدنش مایوس می گردند.اما هنگامی که جهان از ظلم وستم آکنده گشت قیام میکند وپس از درگیری با جبهه ظلم بر ایشان غلبه می نماید وحکومت توحیدی وعادلانه خویش را بر عالم می گستراند.به گفته پیامبر (ص) حتی اگر یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد این اتفاق خواهد افتاد:

"لولم یبق من الدنیا الا یوم واحد لاطال الله ذالک الیوم حتی یخرج فیه ولدی المهدی"

در کتب روایی شیعه وسنی احادیث زیادی پیرامون چگونگی قیام مهدی ونحوه عملکرد او آمده است. مطابق با روایات یاد شده  راز غیبت مهدی(ع)  حفظ جان او از کشته شدن بدست دشمنان ،آزمایش شیعیان ،آماده شدن شرایط جهان برای ظهور واجرای عدالت  می باشد. به نظر من ،تا زمانی که جامعه بشری به این نکته مهم نرسد که اجرای واقعی عدالت مجری معصوم وقانون الهی می خواهد شاید موقع ظهور فرا نرسد.تاقبل از آن زمان شیعیان موظف به  انتظار سازنده هستند. منظور از انتظار سازنده ،چشم براهی وحفظ اشتیاق ظهور آن موعود فرخنده همراه با  خودسازی وتلاش در دیگرسازی و آماده کردن دلها برای ظهور اوست.همانند ساکنین خانه آتش گرفته ای که منتظر آمدن ماشین آتش نشانی هستند اما خود نیز دست از کا نکشیده وضمن حفظ پوشش ضد حریق مشغول خاموش کردن آتش از خود ودیگرانند

 علاقمندان می توانند به کتاب و مقالاتی که در زمینه مهدویت منتشر شده است مراجعه نمایند.

  • حسین رهنمائی

ذوی القربی

مهدی

محبت

اهل بیت

نظرات  (۳)

  • خادم الحسین
  • سلام.
    وبلاگ مداحی313 افتتاح شد...

    این وبلاگ عرضه کننده زیباترین سبک و شعر های مداحی میباشد...

    منتظر حضور شما هستیم...

    التماس دعا
    سلام استاد این مبحث رو به کلاس ما درس ندادیدا...
    پاسخ:
    بخاطر یکسان سازی  همه کلاس های میزان درس همه دانشکده ها را یکی کردم. حالا چند صفحه بیشتر بخونید . ضرر نداره
    سلام استاد 
    خسته نباشید
    این مطالبو به ما درس ندادید و به ما گفتید که مهدویت در امتحلن نیست
    پاسخ:
    علیکم السلام

    بخاطر یکسان سازی  همه کلاس های میزان درس همه دانشکده ها را یکی کردم. حالا چند صفحه بیشتر بخونید . ضرر نداره

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی