درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

درباره درس اندیشه اسلامی

پنجشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۳، ۰۲:۳۵ ب.ظ

کلیه دانش آموزان در ایران در دوران تحصیل خود درسی به نام  دین وزندگی را داشته اند . مضامین  این درس  در سطحی ساده تر در سال های ابتدایی  وراهنمایی نیز ارائه می شودو دانش آموزان  بر حسب نحوه تدریس واخلاق معلم  درس ارتباط خوب ویا بدی با این درس برقرار می کنند.

در مقطع کارشناسی وکاردانی نیز در همان مضامین دروسی تحت عنوان اندیشه اسلامی یا معارف ،اخلاق ،و...ارائه می شود..

 در دروس دبیرستان به ویژه در پیش دانشگاهی  دانش آموز صرفا مطالب القا شده توسط معلم که مطابق  صد در صد مطالب کتاب است را دریافت می کند وفرصت نقد ندارد. این قضیه به صورت ویژه در دوران پیش دانشگاهی قابل مشاهده است. یعنی اگر این دانش آموز پس از دبیرستان به ادامه تحصیل نپردازد  نظام آموزشی ما هیچگاه فرصت داشتن نگاه انتقادی واستدلالی را به وی نداده است. او در این 12 سال صرفا شنونده خوب وحفظ کننده قهاری برای مطالب  بوده است واگر هنر معلم در بین نباشد او هیچگاه با مطالب این دروس ارتباط باطنی پیدا نکرده است. این ظلمی است که نظام آموزشی بر سر نسل نوپای ما می آورد وجز در برخی مراکز آموزشی که معلم این درس ویا مسئولین مدرسه نسبت به نهادینه کردن آموزش های دینی به دانش آموزان جدیت دارند ویا جز در  مورد دانش آموزانی که در از خانواده شان در این زمینه احساس مسئولیت می کنند متاسفانه با  این درس همچون بقیه دروس همچون شیمی وفیزیک رفتار خواهد شد ونقشی در زندگی شخص نخواهد داشت . مقایسه کلی دروس معارف در دانشگاه با نظایر آن در دبیرستان از دو نکته حکایت می کند

یکم: سطح مطالب در دروس معارف دانشگاهی بالاتر واستدلالات به شکل جدی تری مطرح شده است

دوم : در اینجا تلاش خواهد شد تا دروس ارائه شده به چالش کشیده شود وفهمی عمیق تر واستدلالی تر  از مفاهیم دینی به دانشجو ارائه شود.بالطبع لازمه این امر آن است که استاد درس با سعه صدر به سوال واشکالات دانش جویان توجه وبه شکل منطقی به پاسخ آن مبادرت ورزد واز تعصب بر عقاید خود بپرهیزد. قابل کتمان نیست که در مقابل اساتیدی که در ارائه این درس دغذغه ایمان آگاهانه دانشجویان را در سر دارند وجود دارند اساتیدی که بر اثبات عقاید خود به هرقیمتی اصرار دارند و بی گمان دانش جویان مرز استدلال منطقی را با دفاع متعصبانه بی منطق از یک موضوع تشخیص می دهند .

معمولاً  هر دانش جویی در مقطع کارشناسی  دو درس اندیشه اسلامی 1 و2 را می گذراند. در یک نگاه کلی ،چینش این دو درس   انسان را به یاد اصول دین ومذهب می اندازد:توحید، عدل، نبوت ،امامت ومعاد. یعنی همان چیزهایی که از کودکی  به شکل ساده به ما یاد دادند الان در سطح دانشگاهی به شکلی عمیق تر ، وسیعتر والبته به شکل  چالشی مورد بازخوانی قرار خواهد گرفت . هریک از این عناوین زیر بخش هایی دارند که با مراجعه به فهرست کتاب اندیشه اسلامی یا معارف اسلامی قابل مشاهده است. به عنوان مثال در بخش نبوت مسائلی چون اعجاز ،وحی،پلورالیسم دینی ،رابطه دین وعقل ،رابطه دین وعلم و...مطرح می شود.

دانشجویان در درس اندیشه اسلامی 1 پس از مطالعه ومباحثه بحثی پیرامون خود شناسی وتاثیر آن در زندگی  فردی واجتماعی  دو بخش مهم را فراروی خود خواهند داشت : خدایابی و خداشناسی.

در بخش خدایابی به بحث های مفصلی پیرامون   وجود خدا، براهین اثبات آن  ومیزان قوت  آنها  و شبهات منکران وجود خدا  پرداخته می شود.

در بخش خداشناسی به طور کلی به موضوع شناسایی اوصاف خداوند پرداخته می شود. در ابتدا اصل معنا داری یا بی معنایی اوصاف اخباری یعنی اوصافی که در متون مقدس همچون قران و روایات مورد بحث قرار می گیرد سپس با مبنایی که برای فهم اسماء وصفات  الهی به دست می آوریم به تقسیم بندی و معنایابی اوصاف الهی همچون علم ، قدرت ، حکمت عدالت وتوحید خواهیم پرداخت.

بی تردید هرکدام از این موضوعات زیر بخش هایی دارد که در وقت آن مطرح خواهد گردید. به عنوان مثال حکمت الهی مقدمه مناسبی برای فهم عدالت الهی را فراهم خواهد آورد ودر پی آن شبهه وجود شر درعالم  وتاثیر آن در قبول یا انکار عدالت الهی بیان خواهد شد و سپس به موضوع معاد وزیر بخش های آن از جمله  علائم وحوادث قیامت، معاد جسمانی و... خواهیم پرداخت.

ادامه مباحث اندیشه اسلامی 1  البته در ترمی دیگر وتحت عنوان  اندیشه اسلامی 2 بیان می شود . بالطبع موضوعات این درس  دو اصل دیگر  اصول دین ومذهب یعنی نبوت وامامت است. در بخش نبوت ماهیت دین وتقسیم بندی ادیان وسپس تاریخچه مختصر به همراه عقاید کلی ادیان ابراهیمی یعنی یهود ومسیحیت وسپس اسلام البته به شکل مفصلتر مطرح می شود. عناوینی همچون تکثر گرایی ،رابطه دین وعلم  و...از زیر بخش های مبحث نبوت است. کتاب اندیشه اسلامی 2 با مبحث ولایت فقیه به عنوان یکی از زیر بخش های امامت به پایان می رسد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی