درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

قدرت الهی

دوشنبه, ۱ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۵۲ ق.ظ

دومین صفتی که بحث پیرامون آن می تواند مفید باشد. صفت قدرت است .برای اثبات قدرت همچون بقیه صفات الهی  از هر سه روش  مورد نظر می توان  استفاده کرد.

دلیل عقلی- تجربی

برای اثبات قدرت الهی از همان مقدماتی که برای اثبات علم الهی استفاده شد می توان استفاده کرد.  جهان هستی مجموعه بی کرانی از عظمت است که در فراخنایی به درازای چندین ملیارد سال نوری گسترده شده است . ایجاد چنین عظمتی بدون قدرت ممکن نیست بنابراین می توان نتیجه گرفت که خداوند که خالق جهان است از قدرت بسیار عظیمی برخوردار است .

دلیل عقلی فلسفی

خداوند واجب الوجود است . خداوند واجد  هر کمال وجودی است که قابل  تصور است زیرا اگر کمال وجودی خارج از ذات او  باشد معلوم می شود او نسبت به آن کمال وجودی ناقص ومحدود است اما چنین حالتی با وجوب وجود او سازگار نیست پس اگر او  واجب الوجود است قطعا همه کمالات وجودی را داراست.از آنجا که قدرت یکی از کمالات وجودی است پس خداوند صاحب قدرت به معنای مطلق آن است .

دلیل نقلی

در قران آمده است : " ان الله علی کل شیء قدیر"

همین یک  آیه برای هر مومنی کفایت می کند که ایمان وی به قدرت عظیم الهی را باعث شود.بیان بیشتر توضیح واضحات است.

شبهات ساده

ایمان به قدرت الهی  ونوفذ اراده خدا در هستی  گاه همراه با شبهاتی می شود که  گرچه پاسخ آن ساده است اما برای کسانی که دقت کافی در سوال وشبهه نمی کنند ممکن است آزار دهنده باشد.

به عنوان  مثال ممکن است پرسیده شود : آیا خداوند م یتواند خدای دیگری بیافریند که قدرتش از خود خدا (یعنی خدای اول) بیشتر باشد؟ اگر پاسخ مثبت باشد معلوم می شود  که وجود کسی که قدرتش از خدا بیشتر باشد ممکن است واگر پاسخ منفی باشد معلوم می شود کاری هست که خدا از انجام آن ناتوان است . بههرحال درهر دو صورت این قدرت خداست که زیر سوال می رود.

در واقع اینجا یک مغالطه ظریف در بین است که اگر به آن دقت شود پاسخ سوال بسیار ساده می گردد. نکته انجرافی ومغالطه سوال اینجاست که خدای دوم که به قول سوال کننده  توسط اول ایجاد می شود اصلا خدا نیست. زیرا معلول و مخلوق خدای اول است پس بنابراین اصولا نمی توان آن را خدا نامید وقطعا هیچگاه هیچ معلو لومخلوقی نمی تواند بر خالق غالب باشد چون اصلا وجود و قدرتش از طرف خدا است چگونه ممکن است قدرتش  از منبع قدرت  بیشتر باشد. بنابراین اصل سوال غلط است.

شبیه به همین اشکال در سوال دیگری مبنی بر اینکه " آیا خداوند می تواند سنگی بیافریند که خود توان بلند کردن آن را نداشته باشد؟"  قابل ملاحظه است. پاسخ سوال دوم را به ذهن نقاد و جستجو گر مخاطب  واگذار می نماییم .

  • حسین رهنمائی

اندیشه اسلامی 1

صفات الهی

قدرت

نظرات  (۳)

سلام استاد لطف می کنید جزوه اندیشه دو رو که گفتید رو در سایت قرار بدید.خیییییییلی ممنونم.

سلام استاد اگه ممکنه زودتر جزوه اندیشه 2 رو در سایت قرار دهید متشکرم☺
  • هاجر صالحی
  • با سلام خدمت استاد عالیقدر 
    لطفا بفرمایید کدوم کتاب باید برای امتحان درس اندیشه اسلامی 1 مطالعه بشه ؟
    باتشکر 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی