درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

از کی بپرسم؟

شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۴۰ ب.ظ

سوال:

" معیار پیدا کردن راهنمای خوب چیست؟

یعنی مثلا به یک مرجع تقلید مراجعه کنیم یا به یک فیلسوف که خیلی اعتقاد نداره ؟

آخه هردو شون آدم را فقط به سمت فکر خودشون متمایل می کنند؟

از کی باید بپرسم ؟"


پاسخ:

شما باید اول ببینید محدوده وموضوعی که می خواهید درباره اون سوال وتحقیق کنید. چیست وکجاست؟

اگر سوال شما مربوط به قبل از پذیرش وانتخاب دین باشد رفتن به سراغ یک مرجع دینی یا یک کشیش یا یک حاخام یا روحانی هر مذهب دیگری چندان قابل توصیه نیست (مگر اینکه به آزاد اندیشی وگستردگی اطلاعات وانصاف او در ارائه پاسخ اطمینان داشته باشید طبیعی است که این گونه افراد معمولاً شما را به آنچه خودشان بدان رسیده اند راهنمایی خواهند کرد.)

در چنین وضعیتی باید با دید عقلی به بررسی موضوع بپردازید که البته کار بسیار سختی است متاسفانه  یا خوشبختانه وضعیت فلاسفه نیز بسان افراد یاد شده است ایشان هم هر کدام شما را به سمت یافته های خودشان  دعوت می کنند.امید اینکه رجوع به تیرو طایفه فیلسوفان شما را به افق واحدی رهنمون سازند یک امید واهی است.

برای کسی که می خواهد به صورت فرادینی وبدون توجه به  پیشینه های ذهنی ومذهبی خودش تحقیق  را شروع کند کار بسیار سخت است .من فقط می توانم منطق جستجو را به شما  خاطر نشان سازم  

به نظر من  ابتدا باید از مباحث اولیه شروع کنید وبه جلو بیایید تا کم کم دایره افرادی که می توانید رجوع کنید محدودتر  وانتخاب برایتان آسان تر گردد.

بنابراین  می توانید ابتدا  از مسئله باور به خدا شروع کنید

( البته مسائل پیشین تری از قبیل این که:

اصولا من وجود دارم یا نه ؟

وآیا جهانی هست یا خیر ؟

و به فرض وجود آیا قابل ادراک هست یانه ؟

وآیا می توان به یقین رسید یا نه و...

. این سوالات عموما در  مباحث  فلسفی و معرفت شناسی گفتگو می شوند  اما گمان نمی کنم پرسشگر این سوال نسبت به جواب آنها دغدغه ای داشته باشد)

اگر اصل وجود خدا را باور دارید بعد  باید به سراغ این بروید که هدف از خلقتتان چیست ؟ ودر این دنیا چه کاره اید؟

روزها فکر من این است وهمه شب سخنم  

که چرا غافل از احوال دل خویشتنم*

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود 

 به کجا می روم آخر ننمایی وطنم*

ادامه این سوال این است که آیا مسئولیتی بر دوش شما هست یا خیر ؟ آیا خالق هستی از ما چیزی می خواهد یا ما را یله و رها اینجا فرستاده برای هرزچرانی ؟

اگر پاسختان مثبت بود و خود را حامل مسئولیت ووظیفه می دانید و حضور خویشتن را در این هستی  هدفمند می دانید سوال بعدی پیش می آید که قالب ادای این ماموریت چیست؟  اگر خدا از ما عبادت وعبودیت می خواهد آیا در قالب دین باید باشد یا خارج از قالب دین  هم قابل تحقق است؟ درواقع باید به این برسید که اصولا  آیا عبودیت به شکل غیر دینی معنی دارد یاخیر ؟ یعنی کسی می تواند بگوید من مطیع خدا هستم و وظیفه ام را انجام می دهم اما مفاد دستور را از منبع خاصی دریافت نمی کنم  ؟   وخودم به تشخیص خودم ادای وظیفه می کنم ؟

اگر پاسخ تان این باشد که اوامر الهی را باید از افراد خاص و درقالب خاص دریافت کرد؟ سوال بعدی مطرح می شود که از بین قالب های موجود کدام  یک می توانند اصیل ترین و صحیح ترین وبه روز ترین دستورات و وظایف الهی را به شما ابلاغ کنند؟

آیا دینی که از پیامبرش فقط 17 قطعه شعر باقی مانده می تواند چنین ادعایی داشته باشد؟ آیا دینی که کتاب پیامبرش سال ها مفقود بوده و قرن ها بعد، از حافظه  پیروانش بازنویسی شد می تواند اصالت خود را اثبات کند؟ آیا دینی که مفاد دستوراتش 70 سال بعد از پیامبر آن دین ودر قالب چند داستان وخاطره باقی مانده است می تواند راهنمای کاملی باشد و....

اگر در تحقیقاتتان به دین و مذهب مشخصی رسیدید  آنگاه برای فهم  آن دین باید سراغ دانشمندان آن دین بروید.این جاست که حرف از مرجع تقلید وحاخام وکشیش و.... به میان می آید.

 در شریعت اسلام ودر مذهب شیعه مرجع تقلید یا افراد نظیر او وظیفه پاسخگویی به سوالات درون دینی شما را دارند. البته معمولا مراجع تقلید بر سوالات فقهی تمرکز دارند وطبعا برای پاسخ سوالات اعتقادی باید به دین شناسان دیگر وکسانی که بر اصول عقیدتی اشراف دارند رجوع بفرمائید.

خوشبختانه اکثر دانشمنمدان این دور وزمانه وبلاگ یا سایت دارند و آثارشان به صورت کتاب یا نشر مجازی در دسترس می باشد شما می توانیدیا به آثار ایشان  پاسخ سوالات خودتان را بیابید.

موفق باشید

 

  • حسین رهنمائی

نظرات  (۳)

سلام استاد اگه ممکنه به اعتراضات نمره ها رسیدگی کنید با تشکر.
پاسخ:
اعتراض به نمرات را از طریق سیستم گلستان باید پیگیری کنید
بسم الله جل و اعلی
استاد، دایره جستجویی که شما تلاش کردید ، گسترده ترسیمش کنید، یک محدودیت نهایی پذیرفته... در واقع با سوالات مشخص مخاطب را رهنمون در مراجعه به افرادی میکنید، که پاسخهای مشخصی را نیز ارائه میدهند!
 غایت حق طلبی که ملازمه عقلی با شجاعت روبرو شدن با هر پاسخی را دارد، اقتضا میکند، طالب پاسخ برای دریافت جوابهای یقینی ، همه آراء و ایرادات وارد بر نظریات و ایدئولوژی های مختلف را ، صرفنظر ار توحیدی بودن یا نبودن، بداند... در واقع بهنگام کشف واقع همزمان پاسخ ایرادات یا بی پاسخ ماندن بخشی از انها را بداند... تا بعد تر بعد تر ، شک عارض ظن اکتسابی اش نشود. 
وقتی یک ایدئولوژی ادعای کمال دارد و خود را برتر میداند، با وارد کردن هر ایراد و چالشی، بازهم باید غالب بماند، اینکه مطلع از فحوی ایدئولوژی و معتقد بر آن، دلالت کننده دیگر طالبین باشد، بنظر نسخه از پیش آماده ایست که میخواهد با یک دارو همه امراض را شفا دهد ... 
یا حق
  • مرتضی گیاهی
  • سلام استاد
    ما در مسجد محلمون تعدادی نوجوان داریم که قصد داریم برای تابستان امسال برای این گروه جلسات حلقه صالحین را تشکیل بدهیم.
    1- در زمینه سیر مطالعاتی چی کتابهایی را پیشنهاد میکنید؟
    2- در زمینه نحوه برگزاری حلقه ها و تعداد اعضای حلقه ها چه پیشنهادی دارید؟
    3- آیا برای خود سرگروه ها برنامه تکمیلی نیز احتیاج است؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی