درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آشنایی با ادیان(8) آئین ودایی

پنجشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۲۵ ب.ظ

از دیرباز سرزمین هند مهد عرفان وادیان بزرگ بوده است.محوریت تعالیم اغلب ادیان هندی سلوک برای رسیدن به فنا وآرامش است.به همین دلیل عرفان هایی که ذیل تعالیم ادیان مذکور ظهور پیدا کردند نیز عموماً به دنبال کسب آرامش  هستند. در سطور بعد به ترتیب تاریخ ظهور ادیان مشهور هندی  وتعالیم مهم آن ها را بررسی خواهیم نمود.

آیین  ودایی 

ابتدای ظهور آئین های هندی به مهاجرت اقوام آریایی از آسیای میانه به هند باز می گردد این مهاجرت درمیانه هزاره دوم قبل از میلاد رخ داد  ودرپی آن گروههایی از اقوام آریایی به ایران ،هند واروپا سرازیر شدند وبه همراه خود آداب ورسوم وعقاید خویش را نیز منتقل نمودند .

برخی از نویسندگان تاریخ ادیان، وجود عناصر مشترک اعتقادی بین زرتشت وهندوئیزم را به دلیل همین  یگانگی منشأ قومی  دانسته اند [1]

مهاجرت یاد شده عقیده چند گانه پرستی ،اعتقاد به قربانی برای خدایان ، ورواج سرودهای مذهبی را با خود به همراه آورد.ترکیب این عقاید با اعتقادات سنتی مردم هندی الاصل که "دراویدی" نام داشتندباعث ایجاد آئین "ودائی" گشت. دراویدی ها مردمی  سیه چرده ، با موی مجعد بودند واز سطح  پایین تری  از فرهنگ وتکنـولوژی نسبت به آریاییان برخوردار بودند هنوز بخشهایی از آنان درجنگلهای جنوب ومرکز هند به حالت ابتدایی زندگی می کنند. باید دانست که آثار مکتوبی از دراویدیان  نمانده تا بتوان درباره عقاید آنان قضاوت  دقیقی نمود[2]

سروده های یاد شده  به تدریج درقالب بیان های مقدسی تحت عنوان "ودا" درامد وپس از چند قرن از حالت شفاهی به صورت مخطوط ومکتوب تبدیل شد و درپی آن مذهب ودائی حول آن نظام یافت .کتاب وداها  شامل اشعار،اوراد دینی ،داستانهای ،اوراد جادو و...بود.

 معتقدان به آئین ودائی اعتقاد به  قوای متعددی  درطبیعت داشتند وبرای هریک از این قوا خدائی رادرنظر داشتند وآن را مورد پرستش قرار می دادند . آنها برخلاف یونانیان باستان یک خدای حاکم بر بقیه (رب الارباب)نداشتند با این حال در رأ س همه خدایان 3 خدا  از بقیه مشهورتر ومطرح تر بود که عبارت بودند از :[3]

-         دایوس پیتار [4]         پدر آسمانی

-         پریتوی ماتار [5]       خدای زمین (خدای مادر)

-         پریتوی میترا   خدای آفتاب (خدای بخشایندگی ونماینده صدق وکرامت واخلاق[6]

خدایان مشهور دیگرعبارت بودند از :

-         انیدرا (خدای باران وصاعقه)

-         رودره (خدای ترس که مسبب مشکلات بود)

-         یاما (خدای ارواح که برمردگان حکمرانی می کند)

-         آگنی (خدای آتش  ونور که از بین برنده ظلمت بود وکاشف اسرار وظلمتها که قبل از شروع مراسم اورا می ستودندوسپس آتش می افروختند-این احترام با احترام زردشتیان به آتش قابل مقایسه بود)

-         استعمال گیاهان خاص وساخت شراب ویژه مذهبی ونوشیدن آن درمراسم دینی  واحترام به آتش به عنوان امری مقدس از دیگر آداب این آئین بود[7].

بخش های مختلف کتاب " وداها " عباتند از:

-         ریگ ودا : قطعات حمد وستایش شامل هزار سروده  که درقرن 8 قبل از میلاد از حالت شفاهی به حالت کتبی درآمد و  درده جلد گرد آوری شده است

-         سامه ودا: سروده های مخصوص مراسم نوشیدن شراب مقدس

-         یجور ودا: منثوراتی  که موقع عبادت تلاوت می شد.

-         آتره ودا: افسانه ها واوراد سحر وجادو که جهت دفع امراض و بلیات و رهائی از شر ارواح مؤذی و شریر و یا هم به منظور ضرر رساندن به دیگران خوانده می شد

نقد: کتاب "وداها" حاصل تراوشات فکری روحانیون هندی وآریایی بوده است لذا کتاب دینی ومقدس شمردن آن منطقی نمی تواند باشد وحداقل با تلقی متدینین به ادیان الهی نظیر اسلام ،یهود ومسیح چندان سازگار نیست.    

فراموش نشود که ازنگاه ما منظور از دین مجموعه عقاید ،اعمال (گفتاری وانجامی )، واحساسات (فردی واجتماعی) است که حول مفهوم حقیقت غایی سامان یافته است.[8] نوع حق دین  به آن دسته از عقاید و... گفته می شود که از سوی خداوند برای تصحیح وارتقاء ارتباط بین او وبندگان  وایجاد زندگی سالم  ارسال شده است

نکته : آئین ودائی از وجوه باطنی گرایانه (عرفانی ) نیز برخوردار بوده است البته نه چندان زیاد(درمقایسه با برهمنیزم)



[1] -همان ص133

[2] -  جان بی ناس- ص132

[3] کوچیدن اقوام آریائی  در شاخه های هند و اروپائی با توجه به  و غالب آمدن شان بر اقوام بومی چون هلاسی ها در یونان و دراویدیان در هند و سکنا گزیدن آنها در سرزمین های گوناگون  در پرستش  این سه معبود اشتراک داشتند

[4]- پدر آسمانی در یونان باستان « زئوس پاتر » خوانده شد ؛ در روم او را « یوپیتر » نام دادند و در هند او را « دایوس پیتار » صدا زدند و همچنان ایرانی های باستان و حتیها او را به عنوان پدر آسمانی پرستش کردند

[5] - خدای زمین ؛ در نزد یونانی ها « گایا ماتار » نام گرفت

[6] -   ایرانی ها آنرا « مهر » یا خدای آفتاب خواندند .دقت درکلمه پیتار وماتار وشباهت زیاد آن با لفظ "پدر ومادر " درفارسی  ونیز" father &mother "   درانگلیسی می تواند حکایت از مبدأئیت یک نظام زبانی اولیه درقاره های مختلف داشته باشد که ناشی از مهاجرت آریایی ها به این سرزمینها بوده باشد.

[7] -این امر را می توان از مشترکات آئین" زردشتی"  و "ودائی"  دانست

[8] - هقل واعتقاد دینی ص20

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی