درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

تا چه حد مثل علی ؟؟؟

سه شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۲۹ ب.ظ

آیت الله خامنه ای  رهبر معظم  انقلاب در مراسم سی و نهمین  سالگرد رحلت امام خمینی با تشبیه نظام  جمهوری اسلامی به حکومت امام علی (ع) و مخالفان آن با  دشمنان امام علی(ع) ، مخالفان نظام را با همان دسته بندی سه گانه دشمنان امام علی(ع)  با عنوان ناکثین ، مارقین وقاسطین نام گذاری نمود. مقایسه نظام جمهوری اسلامی با حکومت امام معصوم به این معناست  که استانداردهای مطلوب رهبر انقلاب از نظامی که خود رهبر آن است تا چه حد بالاست واین که ایشان به کم قانع نیست و به حق انتظار دارد تا این نظام نمونه نزدیکی به حکومت عدل علی(ع) باشد.

این تشبیه را به فال نیک می گیرم و به بازخوانی ویژگی های مهم نظام حکومتی امام علی(ع) می پردازم تا ببینیم  آیا فقط دشمنان نظام شبیه دشمنان امام علی(ع) هستند یا ارکان اجرایی، سیاست ها، شیوه های مدیریتی، سبک زندگی دولتمردان و قوانین مصوب این نظام  نیز از همین ویژگی برخوردارند؟ وبه بیان دیگر می خواهم  ببینم همراهی بدنه نظام  و مسئولان اجرایی آن  با  ارزش ها ی مورد نظر امام علی تا چه حد بوده است؟؟ 

این مسأله را در چند سوال مطرح می کنم  و می دانم  که  قضاوت کلی و یک کاسه نسبت به عملکرد نظام و مسئولان آن کار بسیار سختی است. به نظر می رسد مجموعه نظام در برخی از موارد عملکرد قابل قبول و  البته در برخی از موارد عملکرد ناموفقی داشته است. پاسخ دقیق تر را به عهده وجدان  و انصاف خواننده محترم می گذارم تا بدون تعصب و با در نظر گرفتن همه شرایط، امکانات و محدودیت ها قضاوت کنند که بهترین قاضی مردمان هستند و  به فرمایش امام علی(ع) ،صلاحیت  مسئولین بر اساس سخنانی که خداوند بر زبان مردم درباره  ایشان جاری می سازد اثبات می شود» ( نامه مالک).

تذکر:  نگاه این پرسشها به کلیت نظام است و  نه  فقط قوه مجریه ، زیرا همه اجزاء نظام ، کم یا زیاد مسئول پیروزی ها وشکست ها و فاعل وضعیت موجودند بنابراین سایر اجزاء نظام ( قوه قضائیه، قوه مقننه ، نهادهای وابسته به رهبری دستگاه های نظارتی و ...) نیز مخاطب این سوالات هستند.

1-      عدالت ، به عنوان مشهورترین مشخصه  حکومت امام  علی، تا چه حد در جمهوری اسلام پیاده شده است؟ یادمان نرود که عدالت معنای وسیعی دارد که از عدالت قضائی تا عدالت سیاسی ،عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی را شامل می شود! این سوال با تعابیر دیگری در لابلای سوالات بعدی تکرار می شود

2-     در مورد حقوق مخالفان  و امکان اعتراض وانتقاد به رفتار والیان و حاکمان تا چه حد شبیه امام بوده ایم؟ سیستم قضائی ما با مخالفان ودگر اندیشان ( نه دشمنان مسلح  که کسی در برخورد شدید با آنها شکی ندارد) چگونه رفتار کرده است؟(بنگرید   به رفتار امام (ع) با خوارج) موافقان که صدایشان همیشه شنیده می شود، آزادی اظهار نظر ناقدان و ناموافقان تا چه حد است ؟ آیا مثل زمان علی(ع) می توانند همچون خوارج آزادانه به میان مسجد  و اجتماعات مسلمین بیایند و بدون هراس از تعقیب ومجازات بر علیه حکومت شعار دهند؟

3-     جدا از حق بیان، حقوق مالی مخالفان تا چه حد رعایت می شود؟ بنگرید به سخن امام به خوارج : تا هنگامی که دست به شمشیر نبرده اید حقوقتان از بیت المال قطع نخواهد شد(مستدرک الوسایل، ج2 ، ص 254)

4-     ساده زیستی مسئولان مملکتی و زندگی در سطح مردم عادی تا چه حد و اندازه ای شبیه چیزی است که از حکومت امام علی سراغ داریم؟( امام معتقد است خدا بر والیان واجب کرده است که در حد زندگی شهروندان بزیند.(خطبه 209)

5-      بهره وری از بیت المال به نفع هم حزبی ها و هواداران تا چه حد مورد  اجتناب مسئولان نظام بوده است؟ (کدام مسئول حاضر شد به قیمت از دست دادن طرفداران خود چراغ  بیت المال را خاموش کند ؟)

6-     حل دغده های اقتصادی محرومان  و مستضعفان و رساندن جامعه به حداقل استانداردهای رفاهی تا چه اندازه فکر مسئولان ما را به خود مشغول داشته است؟ اما م در ماه های انتهایی حکومتش می گوید« اکنون تمام مردم کوفه داراى زندگى مرفهى هستند، حتى پایین ‏ترین افراد نان گندم مى‏ خورند(توجه داشته باشید که تا پیش از آن  نان جو خوراک فقیران بود) و خانه و سرپناهى دارند و از آب آشامیدنى گوارایى (آب فرات) مى‏ آشامند.( مناقب آل أبی طالب ،ج1،ص367) 

7-    پارتی بازی و خاصه پروری تا چه حد در  این نظام منفور است؟( آهن تفتیده کدام مسئول دست نزدیکان فامیلی و حزبی اش را سوزاند؟!) آیا مسئولان ومدیران  نظام با فرزندان و نزدیکان متخلف­شان همان برخوردی که امام با دخترش برای امانت گرفتن جواهر از بیت المال ( با ضمانت برگشت)  داشت را مرتکب می شوند؟ ( مناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص 108)


8-     اصل  142 قانون اساسی (از کجا آوردی) تا چه اندازه پیاده شده است؟ امام(ع)  فرمود: ای مردم! اگر من از شهر شما با چیزی بیش از مرکب سواری و بار و بُنه و غلام خود، بیرون روم، نسبت به شما خیانت کارم (بحار، ج34، ص 356)

9-   قانون برای امام علی خط قرمز محسوب می شد. او حاضر نشد به بهانه ترس از دشمنی یا ناراحتی برخی از اقوام پر نفوذ از اجرای قانون خدا خودداری کند( به یاد بیاورید اجرای بی هراس و بدون ملاحظه  حد شراب خواری بر ولید بن عقبه که ازبستگان  خلیفه سوم بود  )

10-    آیا همه استان های کشور از مرزی و مرکزی، فارس وترک وبلوچ، شیعه وسنی  از امکانات عمومی  وبودجه ملی به صورت یکسان برخوردارند؟امام به مالک نوشت: دورترین مردم به مرکز به اندازه مرکز نشینان حق بهره وری از امکانات عمومی را دارند(فَإِنَّ لِلْأَقْصَى مِنْهُمْ مِثْلَ الَّذِی لِلْأَدْنَى‏)

11-   برخورد قوه قضائیه با صاحبان حقوق های نجومی چگونه بود؟ آیا اموال نامشروع به تمام وکمال به بیت المال بازگردانده شد؟ به یاد داشته باشیم که امام علی(ع) د ر ابتدای حکومتش قول داد که اموال نجومی  بادآورده که  از راه حرام کسب شده است را  به صاحبان اصلی اش برگرداند حتی اگر آن را  مهریه همسرانشان کرده باشند (خطبه 15 نهج البلاغه) او به همین دلیل دشمنی و کارشکنی  های زیادی را متحمل شد.

12-   فقر زدایی و آبادی کشاورزی وصنعتی تا چه حد مورد جدیت برنامه ریزان نظام  ما بوده است. (به نامه مالک بنگرید که عمارت بلاد را از وظایف حکومت برشمرده است همچنین به وسایل الشیعه، ج13، ص 195 )

13-   نظام ما در توسعه تامین  اجتماعی و پشتیبانی از اقشار آسیب پذیر و توسعه انواع بیمه ها  ورفع بیکاری و ایجاد امکان کسب درامد برای آنها تا چه حد موفق بوده است.( بنگرید به رفتار امام درباره پیرمرد مسیحی فقیر و تعیین سهم از بیت المال برای او (وسایل الشیعه،ج15،ص 66)

14-   آیا رهبران و بزرگان نظام از رفتار غلو آمیز و تملق گویی ها و برخوردهای چاپلوسانه اطرافیان وهوادارانشان  به تتنگ می آیند یا از چنین رفتارهایی استقابل می کنند؟(بنگرید به رفتار امام با اهالی انبار، و توصیه ایشان به ترک القاب و تملقات (نهج البلاغه، خ 216)

15- رفتار نظام اسلامی با مخالفینی که منزلت و شأن اجتماعی داشته اند  چگونه بوده است؟ آیا رفتار امام علی با عایشه درباره آنها تکرار شد؟

16-آیا در این نظام کسی حق توهین و فحاشی به دشمنان  را دارد؟( امام: من کراهت دارم که دشمنانتان را فحش بدهید (حکمت 206)

 

 

 


نظرات  (۱)

سپاس از شما 
قضاوت من اینکه جمهوری اسلامی متاسفانه معدل موفق نداشته. اگر ما نزدیک به نهج علی (ع) شده بودیم امروز دچار چنان وضعیتی نبودیم. مدرای رشد متوازن نیستسم.
یکی از درد های اساسی که مسئولین اینکشور مبتلا هستند حل مسدله به آسانترین و زودترین روش است.
زمانیکه آقای امام به جماران رفت ولایتی هم حوس کرد در سعد آباد خانه داشته باشد.
بخیال بگذریم بزرکترین جفایی که به اسلام میشد بکنی را مسئولین حوس باز و دنیا ظلب به اسلام کردند.
رمانیکه تعهد را ملاک مسولیتها کردیم در حالیکه هیچ متری برای اندازه گیری آن نیست اجازه داده هر شارلاتانی با یک چپیه و چند انگشتر عیقیق صاحب پست و مقام شود 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی