درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

آزادی در قران

همه انسان ها از واژه آزادی  احساس خوبی دارند اما علیرغم فهم اجمالی که در ذهن خود دارند در محدوده آن اتفاق نظری ندارند و هر گروه و جامعه و حکومتی  تعبیر خاص خود را دارد. در آزاد ترین کشورهای دنیا نیز قانون حاکم است و قانون چیزی جز بیان محدودیت های افراد جامعه نیست.بنابراین هیچ جامعه ای آزادی مطلق را برنمی تابد و به همین دلیل نمی توان به صرف برخی محدودیت هایی که در اسلام نسبت به رفتار مومنین در جامعه اسلامی وضع شده است ( که غالباً  از آن به گناه یاد می شود وبرای آن حدود و مجازات های شرعی تعریف شده است  ) آن را متهم به مخالفت با آزادی نمود. البته آنچه در اغلب موارد به اشتباه نسبت به اسلام گفته می شود آن است که اسلام با آزادی اندیشه و آزادی تدین مخالف است.

  • حسین رهنمائی


این که انسان برای چه پابه این دنیا گذاشت و هدف او از زندگی در این کره خاکی چه بوده است از مهم ترین  سوالات تاریخی بشر بوده است که از دیرباز ذهن متفکران جامعه بشری را به خود مشغول داشته است. پاسخ به این سوالات فلسفه حیات هر شخص می باشد  و پیدانشدن پاسخ برای این سوالات گاه وی را تا مرز پوچیگری، یاس فلسفی و حتی  رغبت به خود کشی سوق داده است. پاسخ یابی به سوالات مذکور بخش مهمی از  تلاش فکری  بزرگان عرفان ، فلسفه و الهیات را به خود اختصاص داده است . مولوی می نویسد:

روزهافکر من اینست و همه شب سخنم

 که چرا غافل از احوال دل خویشتنـم

 از کجا آمده ام آمدنم بـهر چه بــود

 به کجا می روم آخر ننمایی وطنم

مانده ام سخت عجب کزچه سبب ساخت مرا

 یا چه بوده است مراد وی از این ساختنم

خنک آن روز که پرواز کنم تا بر دوست

به امید سر کویش پر و بالــی بزنم

کیست آن گوش که او می شنود آوازم

یا کدامین که سخن می کند اندر دهنم

من به خود نامدم اینجا که به خود باز روم

 آنـکه آورد مـرا باز بـرد تــا وطنــم

مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک

چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم

 

در نوشتار حاضر برآنیم تا پاسخ این سوال را از دل آیات قران استخراج کنیم !

  • حسین رهنمائی

استاد عزیز سلام 

بنده دانشجوی سال ٨٧ یا ٨٨ شما بودم ،، واقعا تنها کلاسی از گروه معارف که خسته کننده نبود و کلاس همیشه پر بود کلاس های شما بود ،، من ادم دینداری نبودم ولی واقعا تو کلاسهای شما مشتاق بودم ،، چون روش تدریس طوری بود که بخث ها چالشی و داستانی بود ،، فقط این نبود که این ایه چی گفت ،، پیامبر چی گفت ،، امام چی گفت ،، واقعا خدا قوت ،، لطفا مطالب خوب و جامعه و کاملتونو تو یک کانال تلگرام و اینستاگرام به اشتراک بگذارید تا مردم فراری نباشن و جذب شن 

 

سلام

ممنون از اظهار لطفتون 

این درخواست شما قبلا اجابت شده و من غیر از وبلاگ حاضر یک کانال تلگرامی هم دارم که بستری برای ارائه دیدگاه ها ، پاسخ به سوالات و اشتراک گذاری متون یا فایل هایی است که به نظرم برای دوستان می تواند مفید باشد. خوشحال می شوم شما را در بین اعضای این کانال مشاهده کنم. و ضمنا مطالب خوب ویا سوالاتتون را میتوانید از طریق ادمین کانال به دست بنده برسانید.

آدرس کانال:

 

Rahnamaeei@

 

اما در خصوص  صفحه اینستاگرام هم باید به عرضتون برسانم که ماهیت صفحه مذکور بیشتر به علایق اجتماعی و نگاه طبیعت دوستانه  من مربوط میشود و در آنجا سعی کرده ام صحنه هایی که گاه در سطح جامعه یا در طبیعت نظر من را جلب کرده است را به  اشتراک بگذارم .  به عبارت  بهتر در اینستا گرام نقش من  از یک مدرس به یک ناظر علاقمند به طبیعت و حساس نسبت به آسیب های اجتماعی تبدیل  می شود. با این حال به در خواست شما و سایر دوستانی که احتمالاً علاقمند به  آشنایی با نگاه اجتماعی وطبیعتی  من هستند آدرس صفحه شخصی ام در اینستاگرام را هم تقدیم میکنم. موفق باشید

h.rahnamaei



  • حسین رهنمائی