درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

امامت(4)-عصمت امام

شنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۸ ب.ظ


به اعتقاد شیعیان امام همانند پیامبر از مقام عصمت برخوردار است.یعنی از ارتکاب گناه وخطا مصون است.اثبات این دیدگاه به پشتوانه ادله عقلی ونقلی زیر امکان پذیر است :

دلیل عقلی :لازمه تبعیت مردم،معصوم بودن پیامبر وامام است. اگر مردم از امام یا پیامبر گناه وفسق مشاهده کنند، اگر از او سخنان نادرست وکذب وباطل بشنوند ،اگر در عملکرد وی نفاق ودورویی ببینند حاضر به تبعیت از وی نخواهند بود بنابراین، چون عصمت امام مقدمه لازمه اطاعت مردم ودر نتیجه هدایت ایشان است،  خداونداز باب لطف خود همانگونه که پیامبررا از تسلط شیطان حفظ میکند امام را هم حفظ می کند.

دلیل نقلی: در آیه  124 بقره معروف به "آیه  امامت " چنین آمده است که ،پس از موفقیت ابراهیم در  آزمایشات متعدد وسخت الهی خداوند به وی فرمود: من ترا به عنوان امام وپیشوای مردم قرار دادم ( انی جاعلک للناس اماماً)

ابراهیم پرسید :.آیا این مقام به فرزندان من نیز می رسد: (قال ومن ذریتی ؟)

خدا پاسخ داد:پیمان من (امامت) به ستمکاران نخواهد رسید (قال لاینال عهدی الظالمین )

معنای این سخن آن است که از بین فرزندان ابراهیم کسانی که اهل ظلم وستم نباشند لایق مقام امامت خواهند بود.با توجه به این که در قران ظلم وستم در معنای شرک (ان الشرک لظلم عظیم) ، ستمگری بر بندگان و ستم بر خود یعنی گناه های شخصی معنی شده است نتیجه گرفته می شود که نامزد مقام امامت باید از هرگونه شرک (ظلم اعتقادی) ،گناه شخصی (حق الناس) وگناه اجتماعی(حق الناس) پیراسته باشد.

با توجه به مفاد آیه تطهیر : انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیراً (احزاب، 33) که به معنی پاکی اهل بیت از پلیدی ها وناپاکی هاست ؛حدیث سفینه نوح (مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح من رکبها نجی ومن تخلف عنها غرق) که به معنی ملازمه بین نجات وهمراهی با اهل بیت وحدیث ثقلین : انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی  ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا  که به معنی یگانگی وهمراستایی اهل بیت با قران است نتیجه می توان گرفت که این افراد انسان هایی پاک وبی عیب  ودر یک کلام انسان معیار  (استاندارد) وشاخص  هستند هرچه به آنها شبیه تر باشیم به هدایت نزدیکتروهر چه از اوصاف ایشان دورتر باشیم به پرتگاه هلاک نزدیکتریم .

ائمه دوازده نفرند

بر طبق اعتقاد شیعه امامیه ، تعدادخلفای پیامبر 12 نفر هستند. در برخی از احادیث نبوی که در منابع شیعه وسنی موجود است به این تعداد اشاره شده است.در برخی از این روایات نجات وعزت  اسلام در گرو دوازده نفر دانسته شده است   

این که این دوازده نفر چه کسانی هستند محل اختلاف دانشمندان غیر شیعه بوده است . گروهی  سعی کردند با تهیه فهرستی از 4 خلیفه اول، چند نفر از خلفای بنی امیه وتعدادی از بنی عباس افراد یاد شده را مصداق حدیث پیامبر معرفی کنند.اما فاصله فکری وروشی این افراد به قدری است که نمی توان آنان را از یک قماش دانست.

 تاریخ گواه است که تنها گروه دوازده نفره همفکر وهم داستان ،گروهی است که شیعه،آنان را  به عنوان ائمه اهل بیت معرفی می کند. گروهی  که اولین آنها علی بن ابیطالب (ع) است که پیامبر  وی را به عنوان خلیفه معرفی کرده بود وآخرین آنها مهدی(ع)  است که در روایات متعدد از فرزندان زهرا(س) واز نوادگان حسین بن علی(ع) شمرده شده و مژده آمدن وی واجرای عدالت جهانی یه دست وی در روایات بی شماری مطرح گشته است.

  • حسین رهنمائی

ائمه دوازده گانه

عصمت

امامت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی