درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

اندیشه اسلامی 1- درس سوم


به طور کلی ابعاد وجودی انسان بر دو قسمت می باشد:

1-      ابعاد ادراکی :. ابعاد ادراکی آن بخش از توانایی هایی است که باعث فهم ومعرفت انسان نسبت به موضوعات مختلف می شود.

2-   ابعاد گرایشی. منظور از ابعاد گرایشی تمایلات ذاتی ودرونی است که حاصل تاثیرات خارجی نباشد

بعد ادراکی نیز به نوبه  خود بر دو بخش تقسیم می شود : ادراک نظری وعملی.

  • حسین رهنمائی

اندیشه اسلامی 1- درس 1

یکی از مقدمات لازم  وتعیین کننده برای بحث های الهیاتی مسئله روح یا بعد غیر مادی وجود انسان است.قبول یا رد این موضوع نقش مهمی در منظومه معرفتی  ودیدگاه دینی والهیاتی هر مکتب دارد .

این واقعیت با اسم های مختلفی همچون من ، ذات،خود ،نفس و... شناخته می شود وچه بسا در بعضی از علوم بین این واژه ها تفاوت قایل باشند در اینجا منظور همان واقعیتی است که انسان در ورای بدنش از آن سراغ دارد و  موقع سخن گفتن از حالات وافعالی که انجام می دهد از او یاد می کند  مثل وقتی که می گوید من دارم می نویسم، من خوشحالم من ناراحتم من عجله دارم  من بیدارم و....

  • حسین رهنمائی

کلیه دانش آموزان در ایران در دوران تحصیل خود درسی به نام  دین وزندگی را داشته اند . مضامین  این درس  در سطحی ساده تر در سال های ابتدایی  وراهنمایی نیز ارائه می شودو دانش آموزان  بر حسب نحوه تدریس واخلاق معلم  درس ارتباط خوب ویا بدی با این درس برقرار می کنند.

در مقطع کارشناسی وکاردانی نیز در همان مضامین دروسی تحت عنوان اندیشه اسلامی یا معارف ،اخلاق ،و...ارائه می شود..

  • حسین رهنمائی

درسی به نام هدیه آسمانی یا دین وزندگی  ونظایر آن که در دوران تحصیلات مدرسه ای برای تبیین آموزه های مذهبی ودینی در نظام آموزشی قرار داشت با همه ظرافتهایی که نویسندگانش به خرج داده اند به دلیل نوع نظام آموزشی کنکور محور ما متاسفانه به هدف زیبای خود که تعمیق باور های دینی در دانش آموزان است نایل نمی شود. این مهم به ویژه در خصوص دوره پیش دانشگاهی که تمام هم وغم فرزندان ما به تست زدن وموفقیت در کنکور اختصاص می یابد بیشتر رخ می نماید.

تاکید بر حفظ همه نکات و دقت در همه قیود سوال ساز متن میراث روش تدریس متون دبیرستانی است که در  تدریس برخی از دروس دانشگاهی توسط  بعضی از اساتید تکرار می شود وحظ اصلی درس دانشگاهی را در کام دانشجو تلخ می سازد ودر نهایت نیز  برای ما فارغ التحصیلانی  به ارمغان می آورد که صدها فرمول وتعریف را حفظ کرده اند اما از حل بسیاری از مشکلات روزمره خود ناتوانند زیرا دروس را نه برای بکار بستن بلکه صرفا برای کسب نمره آموخته اند.

این مسئله که مبادا درس های ارائه شده توسط صاحب این قلم نیز چنین سرنوشتی در پی داشته باشد همواره  از دغدغه های ذهن او بوده است .وبه همین دلیل هم و غم راقم این سطور  همواره ارائه درسی بوده که بتواند ذهن دانشجویان این کلاس را به  خود جلب کند ودر زندگی آنها نقش آفرینی عملی وکاربردی داشته باشد.

امیدوارم که این غرض من تامین شده باشد.

 

  • حسین رهنمائی