درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

مشتری مداری در تدریس معارف

پنجشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۳، ۰۳:۵۷ ب.ظ


این روزها همه شرکتها وموسسات اقتصادی به دلیل جو رقابتی که در بدست اوردن سهم بازار با یکدیگر دارند در تلاشند تا محصولات خودر ا تا حد امکان با سلیقه ونیاز مشتریان خود تطبیق دهندتانظر ایشان را به محصول خودودرنتیجه سود بیشتر را روانه حساب خود نمایند وبخش بزگتری از بازار آن محصول را (در مقایسه با رقبا) به خود اختصاص دهند.

تدریس مطالب دینی وتبلیغ مذهبی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دوران ما هزاران فرقه ومذهب ودین که بسیاری از آنها از اصل ساختگی وتقلبی هستند با ظاهر زیبا وادبیات روان وبا استفاده از روش های جذاب تبلیغی به جذب اذهان مشغولند.جای این سوال هست که چرا مبلغان  دینی ما در این رهیافت ورود نداشته باشند.

در عرصه محیط های دانشگاهی به یقین اساتید دروس معارف از جمله مبلغین ومروجین فرهنگ دینی محسوب می شوندو به همین دلیل شایسته ترین افراد جهت استفاده از روش های جذاب تبلیغی به شمار می روند وهمانگونه که آمد یکی از روشهای مهم جذب این است که ببیند مخاطب چه نیازهایی داره وآن وقت مطالب مورد نظر را باتوجه به نیاز ها واولویتهای ایشان دسته بندی وبیان نمایند.طبیعتا اولین گام در این راستا آن است که سوالات و دغدغه های دینی دانشجویان استحصاء شود وسپس به پاسخ هنرمندانه آن اقدام شود.

در همین راستا از دانشجویان کلاس هایی که در دانشگاه تهران داشتم خواستم تا سوالات و دغدغه های خودشان که درباره مقوله خدا ومسائل مرتبط با آن است را در اختیارم بگذارند تا با آشنایی واحاطه بیشتر به دغذغه های آنان، مطالب مورد نظر جهت تدریس در طول ترم را سازماندهی وبیان نمایم. حاصل تقاضای من واجابت دوستان دانشجو مجموعه سوالات زیر را تشکیل داد.

قطعا در دروس بعدی نسبت به پاسخگویی به سوالاتی که به موضوعات دروس مرتبط است اقدام خواهد شد وچنانچه  موضوع سوالات خارج از سرفصلهای درس  اندیشه اسلامی  باشد  به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

1-   خالق خدا کیست؟

2-   هدف از آفرینش چیست؟چرا خدا مارا به وجود آورد؟چرا زندگی مثل بازی می ماند؟

3-   خدایی که آفریده ا اورا احساس نکنند ودر زندگی آن ها نقش ندارد بود ونبودش چه فرقی می کند؟

4-   چرا خدا جهان را زودتر خلق نکرد؟

5-   شرک ورزی به خدا چراوچطور وچگونه سبب گناه می شود؟

6-   اگر خدا یکتاست و پرستش او سبب تداوم ایمان به او می شود ایمان به خدا چطور به کفر تبدیل می شود؟

7-   پیامبران با تبلیغات وموعظه چگونه ایمان مردم به خدا را مستحکم ساختند؟

8-   چطور می توانیم خدا را بشناسیم ومنظورم اینه که بهدرک صحیحی از خدا برسیم نه اینکه بعضی آخوندها با بعضی حرف ها مردم را به خدا شناسی دعوت می کنند ولی ممکن است خودشان بی اعتقاد باشند؟

9-   چطور می توانیم اعتقاد خود به خدا  را قوی کنیم با توجه به وجود شبهات؟

10-                       چرا شیطان که یکی از بندگان محبوب خدا بود بعد از رانده شدن چرا به هلاکت نرسید وتا آخرت زنده می ماند تا انسان ها را منحرف کند؟

11-                       اگر ما مسلمان هستیم وبه جنت می رویم و کافران به دوزخ چرا خداوند همه انسان ها رامسلمان نیافرید تا همه به جنت بروند؟

12-                       چرا همیشه ناز ونعمت وخوشبختی برای کافران بوده ومسلمانان چرا همیشه باید در رنج ودرد باشند؟

13-                       چرا خدا مرگ را آفرید؟

14-                       چرا حاکم شرع زن نمی شود؟

15-                       علت شهادت امام حسینن چه بود ؟ باتوجه به حدیث ان الله شائ ان یراهن سبیا چرا بعضی از اهل بیت حضرت کشته شدند؟

16-                       چرا خدا انسان ها را آفرید که به آنها رنج بدهد؟

17-                       چرا خداوند صفتی مثل جبار بودن را دارد؟

18-                       چرا خدا به این راضی می شود که ما در این دنیا گاهی اوقات عذاب بکشیم؟ مثلا وقتی عزیزمون دچار بیماری لاعلاج میشه؟

19-                       عدالت خدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟

20-                       چرا هستیم؟؟

21-                       آیا همه انسان ها از پتانسیل یکسانی برای ارتباط با خدا برخوردارند؟

22-                       چرا خدا حاجات ما را برآورده نمی کند؟هرچقدر دعا می کنیم انگار صدای ما را نمی شنودواصلا پاسخگوی دعای بندگان نیست؟

23-                       شخصا در تعیین صفات ها مشکلی ندارم ولی در توضیح وتوصیف آنها شکل دارم . مثلا عدل خداوند چگونه است ؟حکمت خدا چگونه عمل میکند؟ قادر مطلق بودن خدا یعنی چه؟

24-                       بیشترین دغدغه ذهنی من درباره جبر واختیار است.باتوجه به اینکه می دانم خداوند سرنوشت همه انسان ها را از قبل تعیین کرده ومی دان پس خداوند از قبل تصمیم گرفتهکه یک شخص خوب باشد یا بد یا خاکستری.نمی توانم برای خودم حل کنم که خداوند تصمیم گیرنده اعمال ماست یا خود شخص؟اگر خداوند تعیین کننده سرنوشت وعملکرد انسان هاباشد پس عدالت خدا زیر سوال می رودوانسان ها قربانی خواست او می شوند؟

در پایان از بقیه دوستان دانشجو خواهشمندم اگر سوالات مدنظر دیگری در ذهنشان خططور می کند در قسمت نظر ها به اطلاع بنده برسانند.

نظرات  (۲)

  • ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سلام استاد من این سوال رو تو فیس بوک کسی ازم پرسیده لطفا یه جواب قانع کننده بدید بهش بدم  
    خیلی داره به دینم توهین میکنه 
    «لا إکراه فی الدین» یعنی اجباری در دین نیست.در صورتی که در احکام شرعی ما اگر کسی از دین اسلام روی گردان شد و خود را مسلمان ندانست مرتد شمرده شده و قواین جزایی سختی در انتظارش است. 
    ممنونم
  • یه بنده خدا
  • سلام آقای رهنمائی 
    من شاگرد شما نیستم ، ولی همه این سوالا تو ذهن منم هست !
    میشه جوابشونو اینجا بدید 
    ممنونم 
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز

    سعی من همین خواهد بود والبته  بعضی از این سوالات در مقالات قبلی پاسخ داده شده اند.
    ضمنا اگر ممکنه بیشتر خودتون را معرفی کنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی