درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

قران وآزادی دین

سه شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵ ب.ظ
سلام استاد من این سوال رو تو فیس بوک کسی ازم پرسیده لطفا یه جواب قانع کننده بدید بهش بدم  
خیلی داره به دینم توهین میکنه 
«لا إکراه فی الدین» یعنی اجباری در دین نیست.در صورتی که در احکام شرعی ما اگر کسی از دین اسلام روی گردان شد و خود را مسلمان ندانست مرتد شمرده شده و قواین جزایی سختی در انتظارش است. 
ممنونم

پاسخ مختصر :

با سلام در سطور زیر پاسخ مختصری به سوال شما درج شده است. اگر قانع نشدید در بخش نظرات اعاام کنید تا توضیحات بیشتری تقدی کنم

اولا : به طور کلی هیچوقت با یک آیه دنبال فهم نظر دین نباشید. باید آیات دیگر قران که به آن موضوع مرتبط است  ونیز روایاتی که از معصومین در این باره نقل شده است را هم ملاحظه کنید . به عنوان نمونه قران  در سوره ماعون می گوید "ویل للمصلین "وای بر نمازگراران . اگر فقط  به این آیه استناد کنیم باید نماز را ترک کنیم اما اگر به آیه بعد وآیات دیگری که درباره وجوب نماز نازل شده دقت کنیم می فهمیم که این نتیجه گیری غلط است . همین قرانی که میگوید لااکراه فی الدین  در جای دیگر می گوید مرتد از دین مورد لعنت خداست وعذاب قیامتی خواهد داشت.

ثانیا : آیه مذکور  به این معناست که دین دار شدن (ورود به دین)  از طریق زور امکان پذیر نیست. هیچ کسی را نمی توان به زور مومن وخداپرست ودین دار کرد. اسلام پیش از دعوت به حق سعی دارد تا جوّ اختناق را از بین ببرد، فرصت تفکر و تعقل را برای انسان فراهم سازد.تا هرکس می خواهد از سر رغبت ومیل به این دین در آید.

امّا پس از انتخاب دین، کسی حق ندارد، دین را به بازی بگیرد. در حالی که همان شخص قبل از پذیرش اسلام چنین تعهدی نداشت.

مانند استخدام در یک اداره است که ثبت نام کردن واستخدام شدن به انتخاب خود شماست وخودشما میرید در سایت اون سازمان وثبت نام می کنید اما وقتی استخدام رسمی شدید به این راحتی نمی تونید از اون سازمان بیرون بیایید . بعضی از شرکت ها وزارتخانه ها از شما جریمه میگیرند یا برخی محدودیتهای قانونی برای شخص ایجاد می کنند. حالا اگر کسی بگوید استخدام در شرکت های دولتی اجباری نیست باز هم شما اعتراض می کنید که اگر اختیاری است چرا خروج از استخدام این قدر سخت است.

داستان دین هم همینگونه است .داخل شدن دردین  اجباری نیست اما اگر آمدید داخل دین خروجش سختگیری می شود . در ادیان دیگر (مثلا یهود وبهائیت،احتمالا مسیحیت و...) هم کم وبیش محدودیت وسختگیری هایی در باره ارتداد وجود دارد

این را بگوییم که احکام ارتداد با آزادی عقیده تنافی ندارد، زیرا هر کسی در اصل پذیرش اسلام آزاد است، امّا باید بداند که با پذیرش اسلام، حق برگشت از او سلب میشود. دینی که اصل آزادی در انتخاب عقیده را اصل میداند، این را هم میگوید که باید آگاهانه و با التزام به همه احکام دین آن را پذیرا شوی، و اگر پس از انتخاب انکار کنی، احکام ارتداد درباره تو جاری میشود.
در امور اجتماعی نیز چنین است، انسان در رانندگی و عدم آن آزاد است به زور کسی راننده نمی توان کرد.. امّا اگر بخواهد رانندگی کند،‌باید به قوانین راهنمایی و رانندگی گردن نهد، یا اگر کسی به استخدام ادارهای درآمد باید مقررات آن را بپذیرد. بدون شک هیچ یک از امور ذکر شده با آزادی او منافات ندارد. پذیرش آزادی مطلق در زمینه دین  مساوی با قبول هرج و مرج و تعارض اجتماعی است که یقیناً چنین چیزی را هیچ عاقلی نمیپذیرد.
طبعاً در بینش اسلام بین داشتن یا نداشتن دین تفاوت وجود دارد، چنانکه دین حقیقی با خرافی نیز یکسان نیست.. به همین دلیل ارتداد موجب عقوبت است، و حکم شدید مرتد از فروعات آزادی عقیده و حق تدین است چون ارتداد نه تنها اهانت به مقدسات دینی است، بلکه مایه تزلزل در عقاید دیگران، و در واقع تجاوز به حقوق آنان است. قرآن کریم از گروهی یاد میکند که برای تمسخر مومنان قرار گذاشته بودند صبحها اظهار ایمان  بکنند وعصر هنگام اعلام خروج از دین کنند تا به مردم القا کنند دین امر مطلوب وجذابی نیست .این کار ایشان مورد تقبیح قران قرار گرفت. واقع امر همین است، اگر پذیرش و انکار افراد به دین و مکتبی بدون ضابطه بوده و نظارتی در کار نباشد،‌آن دین تحقیر شده و اقتدار خود را از دست خواهد داد. اسلام چنین چیزی را برنمیتابد.

هیچ دولتی اجازه مصرف مواد مخدر به شهروندان خود نمی دهد ، هیچ کشوری به شهروندان خود اجازه خروج بی اجازه نمی دهد،هیچ شرکت وسازمانی بدون هماهنگی وبی جریمه  اجازه خروج از استخدام نمی دهد. هیچ زن یا شوهر ی به بهانه اینکه زندگی باید بر عشق باشد ونه اجبار  اجازه ترک زندگی بدون رعایت جریمه (پرداخت مهریه ،محضر،دادگاه ،صیغه طلاق ،شاهد ،و...) را به شخص نمی دهد .

 

 

ثالثا:  فتوای اعدام مرتد مربوط به کسانی که دچار شک ویا سوال در مسائل عقیدتی شده اند نمی شود.منظور از مرتد در این جا کسانی است که اولا نه از روی شک وتردید وبی اطلاعی بلکه از رو ی لج وعناد  خروج خود از دین را اعلام  می کند وبه شبهه افکنی وتبلیغ بی دینی در دیگران می پردازد.ثانیا این تردید وشک خود را تبلیغ کند وبه دیگران انتقال دهد وامنتیت دینی مردم را بر هم زند

همانگونه که هیچ دولتی اجازه پخش مواد غذایی ناسالم وغیر بهداشتی را نمی دهد . اسلام هم  مثل هر دولتی نسبت به امنیت شهروندان خودحساسیت دارد واجازه ایجاد ناامنی عقیدتی   بین ایشان را به کسی نمیدهد.

نتیجه :آزادی در پذیرش دین معنی اش این نیست که هرکس هروقت خواست از دین خارج بشه وراه بیافته بین مردم وایجاد شک وتردید وناامنی دین یواعتقادی بکنه

اما اگر کسی بین خودش وخدا از دین بیرون آمده باشد وجایی تبلیغ نکند هیچکس به او کاری ندارد. حکم قتل مرتد مربوط به مردتی است که جو امنیت دینی مردم را تخری بکند  وببه نشر وتبلیغ بی دینی اقدام ورزیده باشد.

حکم مجازات مرتد عامل ایجاد امنتیت برای سایر مومنین است. مثل گاردریل که دوطرف اتوبان می گذارند تا امنیت ماشین ها حفظ شود
به نظر شما گاردریل ونرده دوطرف خیابان به معنی اجباری شدن رانندگی در خیابان است یا عاملی برای ایجااد امنیت راننندگان است.

.


  • حسین رهنمائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی