درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

پاسخ به دو سوال اعتقادی

پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۰۸ ب.ظ

سلام

استاد چند سوال داشتم :

سوال اول :

گاهی باخودم میگم  اگه یه درصد احتمال بدیم جهان دیگر وجود نداشته باشه  !

خوب کسیکه نرفته اون دنیا وبرنگشته  

این فکرها آزارم میده 

گاهی میگم اگه اینطور باشه پس تکلیف ظلم وظالم چی میشه ؟ نمیتونم دقیق بگم  سوالمو  لطفا راهنمائی کنید

سوال دوم :

کسانی هستند که میگن هر دینی  اومده فقط بگه  دین من کامله  واون درسته !

لطفا راهنمائی کنید

پاسخ سوال اول:

اثبات مسئله قیامت و بقیه مسائل عالم غیب اصولا از طریق تجربی قرار نیست ثابت بشه که شما نگران این باشید که کسی رفته یا نرفته است .

برای اثبات معاد راه های متعددی هست.شما یا قران و معصومین را قبول دارید یا نه اگر قبول دارید که کافیه یه نگاه به قران بیاندازید حدود 500 آیه در باره قیامت وحوادث آن نازل شده است. همچنین هزاران روایت از معصومین درباره مسائل مختلف قیامت نقل شده استکه دیگه جای هیچ شکی را در باره اصل وقوع وضرورت قیامت باقی نم گذارد هرچند در کیفیت حوادث آن وچگونگی حضور انسان ممکنه مسائل مبهمی وجود داشته باشدمسائلی که از سوی دانشمندان اسلامی تفاسیر متفاوتی داره اما اصل وقوع قیامت از نظر قران واهل بیت  امری بدیهی وضروری است.

اما اگر قران واهل بیت را قبول ندارید (که گمان نکنم شما جزو ای دسته باشید) ما ادله ای داریم که بدون نیاز به آیه وروایت معاد را ثابت می کند. اینجا هم یا شما کامل بودن وحکیم بودن خدا را قبول دارید یا نه

اگر قبول دارید منطقا مجبورید بپذیرید که این خدای حکیم جهان وانسان را الکی خلق نکرده وحتماً باید یه سرانجام منطقی پشت این داستان وجود داشته باشه ما به این سرانجام منطقی که قطعاً جایی غیر از دنیا ودوره ای غیر از زمان حیات انسان است میگوییم قیامت وغیب شما هر اسمی میخوای روش بگذار

اینکه شما درباره سرنوشت ظالم وظلمش (اگر قیامتی نباشه)  دچار سردرگمی میشی بخاطر اینه که فطرتت نمی تونه بی هدفی والکی بود وعبث بودن عالم را بپذیره .انسان فطرتا ابدیت خواه است ونمی تونه بپذیره که  مرگ انتهای عمرش باشه واتفاقا همنی هم یکی از ادله وجود ابدیت واستمرار مسیر بعد از مرگ است که بهش دلیل فطرت می گویند.اطلاعات بیشتر درباره قیامت را میتوانید از کتاب ها مقالاتی که در این باره نگاشته شده است ودر اینترنت هم کم نیستند مطالعه بفرمایید.

 .... 

پاسخ سوال دوم :

این جمله طبیعی است . هر دینی در زمان بعثت پیامبرش آخرین سخن خدا برای بشر بوده و برای هدایت آنها بوده وطبیعتا درحد خودش کامل بوده است واگر این کامل بودن حفظ می شد نیازی به دین بعدی نبود یعنی اگر متن اصلی دین باقی می ماند ودنیای انسان ونیازهای او نیز ثابت می ماند دیگر نیازی به تجدید دین وبعثت پیامبر بعدی نبود.اما از آنجا که هر دو اتفاق می افتاد یعنی هم متن اصلی ادیان دچار تحریف وفقدان شدند وهم نیازهای وطرز زندگی بشر عوض شد بنابراین نیاز به ارسال دین بعدی می رسید تا اینکه به دین اسلام رسید .

دین اسلام هم مثل بقیه ادیان  قبلی ادعا کرد که کامل است. این ادعا به چند دلیل از بین نرفت.

اولا متن دین یعنی قران بدون تحریف سالم ماند.

ثانیا ابزار لازم برای به روز رسانی دین باتوجه به شرایط جدید زندگی تعریف شد(اجتها د، اختیارات حاکم اسلامی ، احکام ثانویه، وجود عقل به عنوان یکی از روش های چهارگانه استنباط فقهی ، قواعدحاکم بر قوانین فقهی مثل قاعده لاضرر و...)

بنابراین اگر اصل حقانیت اسلام  در 1400 سال پیش را قبول کنید  اثبات استمرا این حقانیت تا دوران حاضر  زیاد سخت نخواهد بود.

  • حسین رهنمائی

دین

معاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی