درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

آشنایی با آدیان(14) دین یهود

دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۸ ق.ظ

پس از گذشت بیش از 4 قرن از به قدرت رسیدن یوسف در مصر ومهاجرت و اقامت فرزندان  یعقوب (بنی اسرائیل) در آن دیار ، بنی اسرائیل  به یک اقلیت ذی نفوذ تبدیل شده بودند . این وضعیت ترس ولت فرعونی را در پی داشت وبه دنبال آن  اندیشه استضعاف بنی اسرائیل ، اسارت دختران و قتل فرزندان پسر در دستور کار حکومت مصر قرار گرفت.ودر همین دوران است که شاهد بعثت موسی ،بزرگترین پیامبر بنی اسرائیل  هستیم.

موسی با وحدت بخشیدن  قوم خود  آنها را از مصر به سرزمین سینا کوچانید.ودر آنجا شاهد ماجرای گوساله سامری ، ملاقات با خدا در کوه طورو دریافت ده فرمان گردید. فرامینی که اساس شریعت موسوی یا همان آئین یهود را بنیان نهاد


ده فرمان عبارتند از :

1.      خدایى جز من نگیرید

2.      به بت سجده نکنید

3.      نام خدا را به باطل نبرید؛

4.      شنبه را گرامى بدارید؛

5.       پدر و مادر را احترام کنید؛

6.       کسى را به قتل نرسانید؛

7.       زنا نکنید؛

8.      دزدی نکنید؛

9.       بر همسایه شهادت دروغ ندهید؛

10.  به اموال و ناموس همسایه طمع نورزید.

 از جمله حوادثی که در دوران سکونت بنی اسرائیل در جزیره سینا بر آنان گذشت حادثه پرستش گوساله بودکه در غیاب موسی توسط سامری مدیریت شد و حکایت از میل به تجسیم در میان انسان ها دارد. بنی اسرائیل پس از موسی وارد سرزمین فلسطین شدند و در آنجا سالیانی  زندگی کردند و به رهبری جانشینان موسی برای خود تمدنی ساختند . در همین دوران بود که از  اشموئیل پیامبر درخواست کردند تا برای مدیریت امور کشور مردی را به عنوان پادشاه برایشان برگزیند. اشموئیل ، شخصی به نام طالوت (شائول) را برگزید و در مراسم تاجگذاری وی او را با روغن مقدس تبرک و مس ( به زیان عبری مش ) نمود. از آن پس این رسم در میان بنی اسرائیل رایج شد وهر پادشاهی توسط پیامبر زمان خود با روغن مقدس مس و تبرک می شد. از همین روی پادشاهان یهود ملقب به عنوان مشیا یا مسیا یا مسیحا می بودند. بنی اسرائیل که سابقۀ در خشانی در طول تاریخ زندگی ‌شان نداشتند باز دست به بهانه جویی زدند و برای فرمانده و رئیس لشکر امتیازاتی از نظر نسب و ثروت لازم می ‌دانستند که در طالوت هیچ کدام یافت نمی ‌شد.
نه از خاندان لاوی پسر یعقوب بود که سابقۀ نبوت داشتند و نه از خاندان یوسف و یهودا بود که سابقۀ حکومت داشتند، بلکه از خاندان بنیامین، مردی گمنام و تهی دست بود، بنابر این بنی اسرائیل اعتراض کردند که ما از او سزاوار تریم
اشموئیل از صلاحیت شائول دفاع کرد و بازگرداندن صندوق عهد  توسط شائول را نشانه انتخاب خداوند اعلام نمود. منظور از تابوت یا صندوق عهد، همان صندوقی است که حضرت موسی (ع) در آن به رود نیل سپرده شد این صندوق در جنگها باعث قوت و آرامش بنی اسرائیل بود ولی مدتی بود که آن را از دست داده بودند). به هر حال بنی اسرائیل با آمدن صندوق عهد، فرمانروایی طالوت را (ظاهراً) پذیر فتند، طالوت فرماند هی سپاه را بر عهده گرفت و به جانب دشمن رفتند. در میانه همین جنگ بود که نوجوانی به نام داود با حرکت قهرمانانه خود باعث کشته شدن جالوت ومغلوبه شدن جنگ گردید و همین رفتار وی بعدها باعث شد تا به عنوان جانشین طالوت بر مسند قدرت تکیه زند و باشکوه ترین دوران قدرت دولت یهود متشکل از همه قبایل دوازده گانه  را در دوران  چهل ساله پادشاهی خود در تاریخ ثبت نماید. بعد از او پسرش سیمان بر تخت سلطنت نشست واو نیز برگه دیگری از شکوه وعظمت را در تاریخ یهود از خود برجای نهاد. بامرگ سلیمان ، پسرش رحبعام به سلطنت رسید  ولی ده سبط از اسباط دوازده‌گانه‌ی بنی‌اسرائیل حکومت را گردن ‌ننهادند و وی پادشاهی خود را فقط بر  سبط یهودا و سبط بنیامین توانست حفظ کند. نتیجتا دولت مقتدر داودی به دو  دولت  اسرائیل در شمال و یهودا در جنوب. تقسیم گردید
درگیری های بین این دو دولت  باعث تضعیف هر دو گردید . تا آنکه  اسرائیل به دست آشوریان از میان رفت  و اتباع آن که ده سبط بنی‌اسرائیل هستند، بر اثر امتزاج با اقوام دیگر همچننی به دلیل اسارت وبردگی توسط دولت یهود  به تدریج از صفحه‌ی روزگار محو شدند. دولت یهودا که کوچک‌تر بود، تا چند قرن نیز باقی ماند، اما  سرانجام بر اثر تهاجم بخت‌النصر امپراتور قدرتمند بابل دوران خوش خود را تمام شده دیدند  .بخت النصر پس از تخریب کشور یهودا و از بین بردن معبد مقدس، یهودیان را به عنوان اسیر و برده به  بابل ‌برد و در اسارت نگه ‌داشت .
با ظهور امپراتوری هخامنشی و فتح بابل توسط کورش، بنی‌اسرائیل از تبعید نجات یافنتد. کورش ایشان را راهی سرزمین خویش ‌نمود . به همین دلیل در تاریخ  یهود همواره از وی به نیکی یاد می شود. با بازگشت یهودیان به سرزمین قبلی و بازسازی معبد  فرصت مناسب برای یهودیان فراهم امد تا با تکیه بر محفوظات خود پس از  چهل سال کتاب مقدس را بازنویسی کنند.کتابی که به انضمام پیوست هایی که در طول قرون بر آن افزوده شد به عنوان عهد عتقیق معروف گردید.

 

به تدریج به دلیل اختلاف فرهنگی ، یهودیان به دو دسته  صدوقیان و فریسیان  تقسیم شدند. صدوقیان معتقد به تسامح و تعامل فرهنگی با ملل دیگر بودند و تنها اسفار پنج‌گانه تورات را معتبر می‌دانستند. در مقابل فریسیان معتقد به مجزا بودن فرهنگ یهودی بودند و قائل به اعتبار تمامی متون مقدس بودند.اختلاف این دو دسته و تضعیف بیشتر دولت یهودی  ، حاکم رومی سوریه  را به طمع فتح فلسطن انداخت . وی با حمله به کنعان و فتح آن، این کشور را تحت‌الحمایه‌ی روم قرار داد. بر اثر ظلم و تعدی رومیان و دخالت آنان در امور مذهبی یهودیان، شورش‌هایی توسط یهودیان آغاز شد که تمام آن‌ها با شدت هرچه تمام‌تر توسط رومیان سرکوب شد و شدت فشار وارده بر یهودیان سبب ایجاد اندیشه ظهور مسیحای دیگری در یهودیان و بروز پاره ای شورش ها  شد. به سال 70 میلادی  رومیان بار دیگر به قصد سرکوبی یهودیان اورشلیم را فتح نموده و علاوه بر کشتار فراوان، معبد مقدس را نیز تخریب کردند.  در قرن 4 میلادی همراه با گرویدن قسطنطین امپراطور روم  به مسیحیت، سخت‌گیری بر یهودیان دوباره  آغاز شد  و به همین دلیل مهاجرت گروه‌های یهودی به سرزمین‌های دیگر نظیر حجاز آغاز شد . از این تاریخ به بعد یهود دیگر رنگ زندگی  متمرکز  در سرزمین فلسطین را ندید و همواره منتظر ظهور مسیحایی هستند که آنها را از  پراکندگی وذلت  نجات دهد.

در یک قرن اخیر، گروهی از یهودیان تصمیم گرفتند تا به جای انتظر مسیحا ، خود دست به اقدامی برای رهایی از آوارگی بزنند از این رو با استفاده از روش های مختلف موافقت دولت بریتانیا برای تاسیس دولت یهود در سرزمین فلسطین را گرفتند . این گروه که صهیونیست خوانده می شوند حوادث یک قرن اخیر که منتهی به تشکیل دولت اسرائیل و آوارگی فلسطینیان بوده است را آفریدند.

عهد عتیق وجدید

مطابق با عقیده مسیحیان خداوند دو پیمان (عهد)  از انسان گرفت :

عهد اول : پیمان بر اطاعت از اوامر ونواهی الهی که در تعالیم وشریعت موسی متجلی گشت.

پیمان دوم : پیمان از انسان ها بر محبت به عیسی (خدای پسر) .

از آنجا که کتاب تورات وملحقات آن بیانگر دستورات وتعالیم موسی است به این کتاب عهد گفته می شود و به دلیل مشابهی انجیل وملحقات آن که زندگی نامه وتعالیم عیسی است نیز عهد خوانده شد .از آنجا که سابقه نگارش تورات وملحقات آن به دوران قبل از تولد عیسی تعلق دارد به کتاب اول  اصطلاحاً "عهد عتیق یا عهد قدیم" و کتاب دوم یعنی اناجیل وملحقات آن   "عهد جدید"  موسوم گردید.

دونسخه مهم عهد عتیق:

نسخه عبری اولیه  که نسخه پیش فرض است

نسخه یونانی  که توسط یک گروه 70 نفره انجام شد ولذا به نسخه هفتادیه (سبعینیه) موسوم شد. 

ترجمه سبعینیه :به فرمان فیلادلفوس (258ق.م) که علاوه بر متن اصلی  مشتمل بر موارد  نلحقات واضافاتی-آپوکریفا-است.  بر خلاف مسحیان کاتولیک وارتدکس،یهودیان ونیز مسیحیان پروتستان  فقط به نسخه اول اعتماد دارند

عهد عتیق  مجموعه ای است شامل  39 کتاب که  در سه بخش قابل تقسیم است :
1. بخش تاریخى (تاریخ خلقت جهان   و پیدایش  آدم  وتاریخ سایر انبیا)
2. حکمت ، مناجات و شعر؛
3. پیشگوییهاى انبیا

بخش تاریخی عهد عتیق

1-5:تورات (اسفار خمسه):سفر پیدایش(از شروع خلقت تا یوسف)، خروج ،لاویان(احکام کاهنان یهودی)، اعداد (آمار بنی اسرائیل)و تثنیه(سیره موسی)

12 کتاب بعدی :تاریخ بنی اسرائیل از یوشع به بعد شامل :

تاریخ داوران، پادشاهان، انبیا ودیگر قهرمانان

بخش حکمت ،مناجات و شعر که مشتمل بر 5 کتاب  زیر است:
1. کتاب ایوب
2. کتاب مزامیر (150 قطعه مناجات )؛
3. کتاب امثال سلیمان نبى (کلمات حکمت آمیز)؛
4. کتاب جامعه (مشتمل بر نگرش بدبینانه به جهان )؛
5. کتاب غزل غزلهای سلیمان(اشعار عاشقانه ).

دیگر کتاب مهم یهودیان  تلمود است . تلمود کتابى بزرگ در احادیث و احکام یهود ومنبع فقه آنها محسوب می شود.این کتاب به دلیل توهین هایی که به مسیح ومسیحیان شده است در طول تاریخ  مورد نفرت مسیحیان بوده است تا جایی که بعضی از پاپ ها جشن تلمود سوزان به راه می انداختند.

اهم اعتقادات یهود

1-             وجود خدا؛ یگانگى او؛ -حرمت ذکر نام خاص خدا(یهوه)  حتی هنگام تلاوت تورات

2-              اعتقاد به تجرد خدا (غیر مادی ، غیر زمانمند وغیر مکانمند بودن ) ؛

1-    اعتقاد به حکمت و عدالت خدا  ؛

2-    اعتقاد به نبوت ؛ معنای ویژه نبوت :پیشگویی

3-    برتر بودن حضرت موسى (ع )؛

4-    اعتقاد به آسمانى بودن تورات وعدم جواز نسخ احکام ؛

8-  اعتقاد به آمدن  منجی یا مسیحاى موعود؛

9-قیامت و جاودانگى نفس. (درتورات نام معاد نیامده اما در تلمودآمده)

برخی از احکام

یهودیان احکام وفقه مفصلی دارند. برخی از این احکام عبارتند از:

حرمت خوردن گوشت با لبنیات

وضو :شستن دستها؛ نماز :روزانه سه بار:صبح،عصر و مغرب شامل قرائت تورات و رکوع

 روزه :یوم کیپور به مدت 24 ساعت با حضور در کنیسه  و زیارت اورشلیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی