درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

فیلم های رزمی

 باید پذیرفت که ورزش های رزمی به ویژه کو نگ فو ، یکی از مظاهر فرهنگ باستانی چین است. در اغلب این ورزش ها ،در کنار حرکتها وتمرین های بدنی ، به هنرجویان  آموزش هایی پیرامون فلسفه وحکمت چین باستان داده می شود . بنابراین ترویج این گونه فیلمها  به نوبه خود نوعی تبلیغ فرهنگ چین باستان محسوب می وشد و با توجه به قرابتی که بین فرهنگ و مذهب در چین سراغ داریم می توانیم این دسته از فیلم ها را نوعی تبلیغ مورد گفتگوی این متن (تبایغ دینی ) برشماریم . باردیگر یادآور می شود که مرز بین امور فرهنگی ومذهبی در چین باستان امر زیاد روشنی نیست.

دقت در سیرتحول فیلم های مذکور مارا به نکات جالبی رهنمون می سازد. اولین فیلمهایی که در این ژانر تلید شد با نقش آفرینی "بروس لی" به اوج استقبال تماشاگران نایل شد.


موضع  محوری ماجراهای فیلم های بروس لی ، برتری ورزش های رزمی چینی بر سایر سبک های رزمی به خصوص ورزش های ژاپنی می باشد. در اغلب فیلمهای او ، قهرمان داستان ، بروس لی، پس از گذشتن از فراز ونشیبهای فراوان ، بر قهرمان سایر سبکهای رزمی غلبه می کند. از این رو می توان فیلمهای اورا ترویج گر فنون رزمی چینی تلقی کرد .

فیلمهای رزمی او که در سینمای هالیودی و نیز هنگ کنگ بازی کرد تحسین عامه را برانگیخت وموجی از استقبال و علاقه مندی به ورزش های رزمی در کشورهای غربی و سپس در سایر کشورها ایجاد کرد.

با گذشت زمان، فیلمهای این ژانر از تبلیغ صرف برای ورزشی خاص به تبلیغ فرهنگ وآداب وسنن باستانی روی آوردند. در سال های اخیر شاهد انتشار  فیلم وسریال و حتی کارتون های رزمی فراوانی هستیم که مبارزات رزمی کاران شرقی ( چین، ژاپن، کره ...) در آن،  بیننده را به برتری وامتیازاتی که فرهنگ وسنت های باستانی وتاریخی  آن  کشور ها داشته اند رهنمون می سازد. در واقع ، بیننده حجمی  از پیام های فرهنگی را در لابلای ماجراهای پر مبارزه فیلم شاهد است و  صحنه های متعدد رزمی، عرصه ای می شوند برای تبلیغ ارزش های فرهنگی و اخلاقی که در سنت های باستانی کشور مورد نظر رایج بوده است.

در بسیاری از این فیلم های این ژانر  که سال های اخیر تولید شده است ، قهرمان داستان علاوه بر  مهارت های رزمی ، از قدرتهای روحی و کراماتی که معمولاً بین عرفا سراغ داریم بهره مند است. او علاوه بر مهارت در شمشیر زنی و مبارزات بدون سلاح ، از توانایی  پرواز در هوا، ارتباط با موجودات فرا مادی ، توانایی استفاده از نیروهای ماوراطبیعی و ... را داراست .؛ بدین ترتیب فیلم ، به بهانه نمایش  مبارزات رزمی ، غنای فرهنگی وعرفانی چین ویا کره باستان را به رخ بیننده می کشاند.

نمایش اساتید بزرگ در حالت ذن،  نصایح حکیمانه و راه گشاییهای معنوی واخلاقی آنان برای قهرمانان داستان ، حضور قهرمان مبارزات در معبد و کسب انرژی ونیروهای فوق طبیعی از استاد (پیر طریقت ) و صحنه هایی از این دست ،دیگر روش هایی است که نویسنده داستان برای رسیدن به هدف فوق از آن استفاده می کند و به وسیله آنها  در پی برجسته نمایی فرهنگ وعرفان باستان کشور خود است .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی