درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

۱ مطلب در دی ۱۳۹۲ ثبت شده است

هوالسلام

امروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج) است.با امید به اینکه ظهور آن حضرت در ایام حیات ما اتفاق بیافتد به نکته ای در مورد امتحان پایان ترم اندیشه1 اشاره ای میکنم.

از قبل حدس می زدم که سوالات تستی برای بعضی ها چالش برانگیز باشه، ترم قبل هم همینطور بود آخر جلسه بعضی ها گریه شون گرفته بودند و اعصابشون  حسابی خورد بود.خوشبختانه سوالات این ترم دیگه اونقدر سخت نبود که تلفات وگریه وزاری و اینجور چیزها داشته باشیم.

چون بعضی از دوستان درخواست کردند که توضیحی دربارهد سوالات تستی بدم چند جمله ذکر می کنم:

سوال اول تستی

         1-  تفاوت اهل تشبیه وتعطیل در این است که :

الف- اهل تعطیل شناخت صفات الهی را ممکن نمی دانند 

 ب- اهل تشبیه شناخت صفات خدارا ناممکن می دانند    

 ج- اهل تعطیل صفات خدارا به همان معنای متفاهم انسانی معنا می کنند             

 د-اهل تشبیه عقل انسان را قادر به درک  معانی صفات الهی نمی دانند

 

شرح :گزینه درست گزینه اول است،اهل تعطیل همونطور که از اسمشون معلومه عقل انسان را از فهم صفات خدا معطل می دونستند برعکس اونها،اهل تشبیه عقل را بر فهم صفات خدا قادر می دونستند وصفات خدا را به همان معنای متفاهم انسانی معنی میکردند

سوال دوم:

                 تفاوت علم حصولی وحضوری ....

الف- علم حصولی باحصول خود معلوم نزد عالم محقق می شود           .   

ب-علم حضوری حضور صورت معلوم نزد عالم است

ج- علم حصولی  نتیجه حصول صورت معلوم نزد عالم است

د- موارد الف وج صححیح است

      

شرح: گزینه  اول غلط است چون علم حصولی نتیجه حصول صورت معلوم است نه خود معلوم (مثلا الان تصویر کامپیوتر در ذهن شما است نه خود کامپیوتر) اما  در علم حضوری خود معلوم نزد عالم است مثلا خوشحالی وغم ویا غرور ونفرت خودش پیش شماست نه تصویرش پس گزینه ب هم غلط است، چون الف غلط بود  پس گزینه (د) هم غلط است؛نتیجتا فقط گزینه ج صحیح است.

سوال سوم:

کدام گزینه دربار حکمت الهی صحیح نیست:

الف- حکمت الهی دلیلی بر اثبات عدل الهی  نیست

ب- حکمت الهی به معنی هدفمندی نظام هستی است

ج- حکمت الهی یعنی در نظام هستی نقص وخلل راه ندارد

د-حکمت الهی یعنی فعل قبیح از خدا سر نمی زند

 

شرح: همانطور که در کلاس گفته شد حکمت چند معنی دارد که عبارتند از :

علم دقیق به حقایق اشیاء

کاردرست وبی نقص انجام دادن

کار بی هدف ولغو انجام ندادن

کار زشت وقبیح انجام ندادن

از اثبات معنای چهارم  وبا توجه به اینکه زشت ترین کاری که هیچکس در زشتی آن شک ندارد ظلم است نتیجه می گیریم که خدا ظالم نیست پس خدا عادل است.پس میشه از حکمت الهی عدالت الهی را ثابت کنیم .بنابراین تنها گزینه غیر صحیح، گزینه الف است

 

سوال چهارم:

راههای اثبات  وجود  خدا :

الف- راه عقلی-فلسفی،راه عقلی-تجربی ،راه نقلی ، راه فطری،         

ب- فقط راه نقلی و(فطری) مفید است

ج- تنها راه نقلی مفید است                                                                  

د- همه راههای مذکور به غیر از نقلی مفید است

 

شرح: نکته دقیق سوال کلمه وجود بود که زیرش خط کشیده بودم تا بتونید راحت تر پاسخ را بیابید . اگر یادتون باشه مباحث کلاس بر دو بخش بود

خدایابی(اثبات وجود خدا)

خداشناسی(تبیین صفات خدا)

روش نقلی همونطور که بارها درکلاس گفته شد برای اثبات وجود خدا مفید نیست چون تا شخص خود خدا را نپذیرد وبعد رسالت ونبوت پیامبر را قبول نکند وسپس حقانیت قران برایش اثبات نشه شما نمی توانید برای اثبات هیچ چیزی از قران استفاده کنید. اما در عوض در بخش خداشناسی شما برای کسانی که قران را قبول دارند می توانید از قران وبرای شیعیان می توانید از احادیث ائمه معوصومین نقل حدیث کنید.با این حساب گزینه(د) صحیح است

 

  • حسین رهنمائی