درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

قابل توجه دانشجویان کلاس اندیشه اسلامی یک


نسخه کامل جزوه درسی اندیشه اسلامی یک ، با آخرین اصلاحات آماده شده است. عزیزان دانشجو می توانند جزوه مذکور را از طریق لینک زیر و یا از طریق مراجعه به کانال "درس و بحث" در تلگرام  آن را دانلو نمایند.


جزوه اندیشه اسلامی یک


آدرس کانال تلگرامی درس وبحث :

https://telegram.me/darsvabahs


  • حسین رهنمائی

جن در قران

جنّ واژه عربی و از ریشه "ج ن ن" به معنی پنهان است. کلیه واژه هایی که از این ریشه مشتق شده اند به نحوی معنای پنهانی را در خود دارند. مثلا : جنت : باغی که از شدت تراکم انتهای آن پنهان است

جنین: موجود مخفی در رشکم مادر

مجنون: کسی که عقلش پنهان شده باشد،که در فارسی به  دیو زده و  دیوانه هم تعبیر می شود.

 واژه جن 22 بار در قران استعمال شده است.از بررسی آیات مذکور ونیز آیات دیگری که مرتبط با این موضوع هستند اما واژه جن در آنها استعمال نشده است

 نکات زیر را می توان نتیجه گرفت.

  • حسین رهنمائی



"درسنامه شناخت بهائیت" منتشر شد

این کتاب دومین اثر  (البته در قالب کتاب) اینجانب در موضوع بهائیت است که تاکنون  به زینت طبع آراسته می شود.  کتاب قبلی  با عنوان " بن بست ظلمانی" توسط انتشارات ندای زیتون منتشر شد که در حال حاضر نایاب می باشد. علاوه بر این دو سه مقاله علمی در مجلات علمی پژوهشی به قلم اینجانب منتشر شده است.

 در این کتاب مطالب  متنوعی درباره نحله شیخیه و  فرقه بابی به عنوان  ریشه های عقیدتی -تاریخی  و بستر پیدایش آئین  بهائیت آمده است.تاریخچه سیاسی و زندگی موسس ورهبران این آئین و بیان عملکرد سیاسی اجتماعی این جریان دردو قرن اخیر بخش دیگری از مطالب کتاب را به خود اختصاص داده است.

در ادامه ، چشمان خواننده میزبان مطالب مفصلی در  تحلیل عقاید ، تعالیم واحکام  آئین بهائیت،بهائی خواهد بود. در این بخش در حدامکان تلاش شده است تا چالش های عقیدتی بهائیت با اسلام مورد امعان نظر بیشتری قرار داده شود. گفتنی است، در این کتاب ،  فصل مستقلی به بیان و تحلیل  شبهات  نویسندگان بهائی در خصوص مساله خاتمیت  اختصاص داده شده است. 

 علاوه بر مطالب بالا، برای آشنایی خوانندگان محترم با وضعیت حال بهائیت در جهان ، بخش مستقلی برای تبیین  انشعابات این آئین در دو قرن اخیر و همچنین چگونگی سازماندهی و مدیریت  هواداران آن در نظر گرفته شده است . 

برای غنای هرچه بیشتر ، در حاشیه کتاب به تناسب موضوع نسبت به معرفی اشخاص ومکان های ذکر شده در متن اقدام شده است تا خواننده متن بتواند بدون از همگسیختگی مطالب و بدون در همریختگی نظم آن در کنار مطالعه مطالب علمی ، با اشخاص ومکان های مذکور در متن نیز آشنایی بیشتری پیدا نماید.

برای افاده بیشتر به آن دسته از خوانندگان که توضیحات کتاب تشنگی علمی وکنجکاوی روحی آنان را سیراب نمی سازد  در انتهای هر فصل منابعی برای مطالعه بیشتر معرفی شده است.از مزایای این کتاب آن است که فصل مستقلی برای کتابشناسی کتب مشهور بهائیان اختصاص داده شده است.

تلاش نویسنده بر آن بوده است که مطالب کتاب به شکلی دسته بندی گردد که قابلیت ارائه یک ترم درسی در مراکز بهائیت شناسی کشور را داشته باشد.

علاقمندان به مطالعه این اثر، می توانند آن را از انتشارات گوی تهیه نمایند.

محل عرضه محصولات  انتشارات گوی در نمایشگاه بین المللی کتاب :  سالن 2، راهروی 6 ، غرفه 32 می باشد

  • حسین رهنمائی

یکی از موضوعاتی که در اغلب جلسات مذهبی که در آن سخن از  مقامات ائمه معصومین است مورد سوال واقع  می شود،   حد وحدود علم امام و پیامبر است.  به عنوان نمونه ، این  که اگر امام علی (ع) ویا امام حسین(ع) علم غیب داشتند چرا خویشتن را به دست مرگ سپردند و چرا برای نجات خویش از ترور در مسجد و قتل در بیابان اقدام موثری نکردند؟ . نظیر این سوال در مورد برخی از رفتارهای  پیامبر اکرم (ص)و سایر ائمه(ع) نیز

 مطرح است.


  • حسین رهنمائی

 

از میان قریب یک ملیارد و سیصد هزار نفر جمعیت کشور هندوستان بیش از یک ملیارد نفر پیرو آئین هندوئیزم (برهمنیزم ) هستند. از نظر تاریخی، هندوئیزم ، ریشه در آئین ودایی دارد.  آئینی که پس از مهاجرت اقوام آریایی به هند از تلاقی آداب ورسوم اقوام بومی هند و  آریایی ها پدید آمد. برخی از نویسندگان تاریخ ادیان، وجود عناصر مشترک اعتقادی بین زرتشت وهندوئیزم  نظیر چند گانه پرستی ،اعتقاد به قربانی برای خدایان ، ورواج سرودهای مذهبی و....را به همین دلیل دانسته اند [1]

  • حسین رهنمائی

فیلم های رزمی

 باید پذیرفت که ورزش های رزمی به ویژه کو نگ فو ، یکی از مظاهر فرهنگ باستانی چین است. در اغلب این ورزش ها ،در کنار حرکتها وتمرین های بدنی ، به هنرجویان  آموزش هایی پیرامون فلسفه وحکمت چین باستان داده می شود . بنابراین ترویج این گونه فیلمها  به نوبه خود نوعی تبلیغ فرهنگ چین باستان محسوب می وشد و با توجه به قرابتی که بین فرهنگ و مذهب در چین سراغ داریم می توانیم این دسته از فیلم ها را نوعی تبلیغ مورد گفتگوی این متن (تبایغ دینی ) برشماریم . باردیگر یادآور می شود که مرز بین امور فرهنگی ومذهبی در چین باستان امر زیاد روشنی نیست.

  • حسین رهنمائی

مدت بهشت

قران مکرراً بر ابدی بودن بهشت تاکید دارد. و در آیات زیادی ، پس از توصیف بهشت وبهشتیان عبارت "خالدین فیها" را آورده است  که به معنی   جاودانگی  عذاب یا باداش قیامتی  دارد البته در یکی دوجای قران ، خلود ابدی مشروط به اراده خداوند دانسته شده است که ممکن است کنایه از تدبیر وتسلط خدا بر نظام پاداش وجزا باشدنه موقتی بودن آن  :

.وَ أَمَّا الَّذینَ سُعِدُوا فَفِی الْجَنَّةِ خالِدینَ فیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّکَ عَطاءً غَیْرَ مَجْذُوذٍ (108)

"و اما کسانى که نیکبخت شده‌اند، تا آسمانها و زمین برجاست، در بهشت جاودانند، مگر آنچه پروردگارت بخواهد. [که این‌] بخششى است که بریدنى نیست"

  • حسین رهنمائی