درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

آئین جین 

مذهب جینیزم ار جمله راه حلهایی بود که توسط هندوان برای حل مسئله غامض تناسخ وچرخه دولابی روح دربدنها ورنج حاصل از بلاتکلیفی انسان دراین چرخه مرگ ها وحیاتهای تودرتو  اندیشیده شد..ازنظر گاه جامعه شناسی دینی مذهب جینیزم عکس العملی بود در مقابل انحصار طلبی برهمنان دراعتقاد خود که احدی جز طبقه برهمن را شایسته طی کردن ادوار تکامل روح ونجات از قانون سمساره _تناسخ - نمی دانستند[1].

تاکید شدید بر ریاضت ازخصایص  این آئین است وریاضت را به سختی گرفتن بر بدن تعریف می کنند.

  • حسین رهنمائی

آئین برهمایی (برهمنیزم)

دراواخر ق 7 ق م   به تدریج متونی تحت عنوان "برهمنه " ها که مجموعه  حجیمی از آثار مکتوب مشتمل  بر ادعیه ومقالات درباره هستی بود تدوین شد .این متون شامل ادعیه واوراد وذکر اداب وتشریفات مراسم قربانی و.. نیز می شد واشاراتی نیز به اندیشه " وحدت عالم وجود" درآن مشاهد می شدنظریه خلقت واشاره به ذات خلاق عالم یعنی "برهما" دراین مجموعه  مطرح شد واز برهما به عنوان وجودی که همه هستی درمقابل او خاضعند ومرکز وحقیقت باطنی عالم تلقی می شود یاد شد وبدین ترتیب اساس مذهب "هندوئیزم" پایه گذاری شد.[1] نزدیکی از نظر محتوا واصول فکری  با آئین های بعدی به گونه ای بودکه به تدریج عبارت "هندوئیزم "درمحاورات دین شناسانه ناظر بر دو معنا ودو اصطلاح گشت درمعنای  عام خود شامل همه ادیان هندی میشود اما درمعنای خاصش بر آئین برهمنیزم  اطلاق می شود.

  • حسین رهنمائی

از دیرباز سرزمین هند مهد عرفان وادیان بزرگ بوده است.محوریت تعالیم اغلب ادیان هندی سلوک برای رسیدن به فنا وآرامش است.به همین دلیل عرفان هایی که ذیل تعالیم ادیان مذکور ظهور پیدا کردند نیز عموماً به دنبال کسب آرامش  هستند. در سطور بعد به ترتیب تاریخ ظهور ادیان مشهور هندی  وتعالیم مهم آن ها را بررسی خواهیم نمود.

آیین  ودایی 

ابتدای ظهور آئین های هندی به مهاجرت اقوام آریایی از آسیای میانه به هند باز می گردد این مهاجرت درمیانه هزاره دوم قبل از میلاد رخ داد  ودرپی آن گروههایی از اقوام آریایی به ایران ،هند واروپا سرازیر شدند وبه همراه خود آداب ورسوم وعقاید خویش را نیز منتقل نمودند .

  • حسین رهنمائی

قابل توجه دانشجویانی که  کلاس های در درس اندیشه اسلامی 1 اینجانب حضور دارند.

به دلیل تقاضای مکرر دوستان مبنی بر ارائه جزوه درسی ، متن بخش اول جزوه درسی اندیشه اسلامی یک که مشتمل بر دروس مربوط به خدایابی وخودیابی است در سایت آکادمیا بارگذاری شد. متن مذکور تمام دروس ارائه شده از اول ترم تا کنون را در اختیار شما قرار میدهد(به جز بحث های موردی که در هر کلاس به صورت جداگانه پیش آمده است )

علاقمندان می توانند از اینجــــــــا جزوه مربوطه را دانلود کنند.

با توجه به ایراداتی که  برای دانلود از سایت آکادمیا پیش آمد تصمیم گرفتم از طریق صندوق بیان هم امکان دانلود را برای عزیزان میسر سازم . بنابراین از طریق  لینک زیر می توانید فایل مذکور را دانلود نمائید

دریافت
عنوان: اندیشه اسلامی 1 بخش نخست
حجم: 683 کیلوبایت





  • حسین رهنمائی

 سوال یکی از دانشجویان

1-فرض کنید شما یک بلیت بخت آزمایی در سطح ملی یا جهانی خریده‌اید. شاید میلیون‌ها بلیت وجود داشته باشد، ولی فقط صاحب یکی از آن‌ها برنده می‌شود. بنابر محاسبات آماری و قوانین احتمالات بسیار بعید است که آن یک نفر شما باشید، ولی این خلاف ممکنات نیست. با این حال اگر شما برنده شوید این امر چیزی جز بخت نیکتان را ثابت نمی‌کند: از این واقعیت که در میان همهٔ آن میلیون‌ها بلیت بازنده، بلیت شما برنده شده‌است، لازم نمی‌آید که این امر ضرورتاً حاصل چیزی جز انتخابی تصادفی بوده باشد. به عبارت دیگر نمی‌توان گفت اگر برنده شدیم، حتماً تقلب و دستکاری در آرا صورت گرفته‌است.

 

فرض کنیم فاصلهٔ زمین از خورشید از میزان فعلی کمتر یا بیش تر بود؛ در این صورت امکان پیدایش حیات در زمین از میان می‌رفت و این امکان در بهرام یا ناهیدفراهم میشد.

میتوان فرض را بر این گذاشت که وقتی چیزی نامحتمل رخ می‌دهد، لزوماً باید تبیینی پذیرفتنی تر از این وجود داشته باشد که بگوییم آن چیز به طور طبیعی حاصل شده‌است. ما می‌توانیم حضور خود را در این گوشهٔ عالم بدون توسل به علل فوق طبیعی تبیین کنیم. تعجبی ندارد که ما در جهانی به سر می‌بریم که در آن شرایط دقیقاً برای پیدایش موجوداتی از نوع ما مناسب بوده است؛ زیرا به هیچ وجه محتمل نبود که ما در جای دیگری پدید آییم.

 2- با توجه به این که ما علم بسیار بسیار محدودی از هستی داریم تشخیص این که اصلا آیا هستی منظم است یا بدون نظم دور از واقع است . این به آن می ماند که یک کارگر بی سواد درمورد این که کتاب مثنوی حضرت مولانا رحمت الله درست نوشته شده است یا خیر اظهار نظر کند

 

  • حسین رهنمائی


 یکی از ادیان رسمی چینی‌های قدیم آیین تائو و یا دائو است. سابقه آغاز تاریخ این آئین به  قرن ۶ ق.م در چین بر می گردد. تائوئیسم  با مجموعه‌ای از معتقدات و مناسک و اعمال مذهبی باستانی چینی آغاز و بعدها با مسایلی فلسفی و عرفانی همراه گشت  . مهم ترین کتاب این آئین ، کتاب  تائو ته چینگ است. کتابی کم حجم  که  شامل ۸۱ فصل کوتاه چندخطی  است.[1]

  • حسین رهنمائی

مشهورترین آئینی که به صورت تاریخی در ژاپن وجود داشته است آئین شینتو و بودا می باشد.

مذهب قدیمی مردم ژاپن که برقداست نیروهای هستی (کامی) ، ژاپن و امپراطور آن تاکید دارد

  • حسین رهنمائی

از نظر پژوهشگران علوم انسانى ، نخستین نشانه هاى موجود از دین گرایش به پرستش طبیعت است . نمونه هایى از گرایش به ادیان ابتدایی هم اکنون در مناطق دور افتاده جهان ، میان انسانهاى ابتدایى مشاهده مى شود. در این گرایش به منظور رام کردن نیروهاى طبیعت ، باید از آن نیروها تجلیل کرد و از آنها درخواست لطف و احسان داشت . انسانهاى ابتدایى عصر ما مراسمى دینى دارند که در آن لباسهاى عجیب و غریبى مى پوشند، ماسک بر صورت مى زنند و به حرکات موزونى مشغول مى شوند و ضمن آن از گونه اى مناسب و به دور از طغیان و طوفان آنان را سیراب کند و به زمین مى گویند برویاند و از مزارع و درختان مى خواهند که محصول بهتر و بیشترى بدهند و مانند اینها

  • حسین رهنمائی

بررسی تاریخ پیدایش وسیر تحول ادیان از جوانب مختلف می تواند سودمند باشد.

در وهله اول ، این بررسی  همچون بررسی هر موضوع علمی دیگر ،می تواند به ارضاى حس کنجکاوى انسان کمک کند. شناخت ادیان  شناخت بخشی از هویت  انسان است. شناختی که به مدد بررسی جوانب وابعاد مختلف وجود آدمی نظیر  ابعاد روانشناسی،جامعه شناسی ،تاریخ وجغرافیا و...میسر می شود.

  • حسین رهنمائی

از جمله آیات  مهمی که بر ذاتی بودن باور به خدا و  اعتقاد اولیه  وذاتی انسان به یگانگی او دلالت دارد آیه 172 سوره اعراف می باشد.      

وَإِذْ أَخَذَ رَ‌بُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِ‌هِمْ ذُرِّ‌یَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَ‌بِّکُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَـذَا غَافِلِینَ

هنگامى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند: «چرا، گواهى دادیم» تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این [امر] غافل بودیم.

به طور کلی در مورد این آیه که به آیه ذر معروف است و در مورد  کیفیت اخذ این استشهاد و پیمان که به عهد  یا پیمان الست  معروف است، بین مفسران قران سه دیدگاه مطرح بوده است:

  • حسین رهنمائی