درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

از شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه "تا لعن خلفا

چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۳، ۰۴:۵۸ ب.ظ

چرا شما به شیعیانی که سر ولایت فقیه باهاتون اختلاف نظر دارند لعن میفرستید ومیگید مرگ برضد ولایت فقیه، اما لعن مخالفان امیرالمومنین (خلفا ) را برنمی تابید؟


پاسخ :

 

در ابتدا باید خاطر نشان سازم که جمله "مرگ بر فلانی " با جمله "لعنت بر فلانی" دقیقاً هم معنی نیست .برای رسیدن به پاسخ سوال باید معنی مرگ بر ضد ولایت فقیه وبار ارزشی اون فهمیده بشود . 

این شعار از سال های دهه شصت در ادبیات محاوره ای طرفداران نظام جمهوری اسلامی نقش بست.در سال های مذکور که نظام جمهوری اسلامی آماج حملات خارجی  رژیم عراق و شورشهای داخلی نظیر کردستان ،آمل ،گنبد،تبریز و...بود  و از سویی رهبران نظام مورد ترور های گسترده واقع شدند (ترور شهید بهشتی بالاترین مقام قوه قضائیه  وبیش از 70  نفر از مسئولین مملکتی ونیروهای اصلی انقلاب در فاجعه 7 تیر 60 ،ترور شهید رجایی وباهنر  رئیس جمهور ونخست وزیر یعنی  بالاترین مقامات قوه مجریه در 8 شهریور همان سال،ترور آیت الله خامنه ای امام جمعه وقت تهران ونماینده امام در شورای امنیت و صدها عملیات تروریستی دیگر که منجر به شهادت هزاران نفر از مردم حزب اللهی ومومنان متدینان درنماز جمعه ها ودر کوی برزن شد.

 از آنجا که نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر نظریه  ولایت فقیه است.ومهم ترین اصل قانون اساسی ومهم ترین رکن این نظام ولی فقیه است مردم ما در برابر دشمنان انقلاب ونظام وکسانی که در فکر انهدام نظام بودند شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه" را  در نماز جمعه  ها ومجامع عمومی سر دادند ومنظورشان مرگ بر دشمنان انقلاب ونظام  یعنی منافقین خلق ، شورشیان و تروریست ها وکسانی که بر علیه نظام توطئه میکنند بود.

وجود تعدادی انگشت شمار از مومنین ومتدینین  وعلما در حوزه علمیه ویا خارج آن که نه با اصل ولایت فقیه بلکه با حدود آن مخالف بودند اصلا به چشم نمی آمد که کسی بخواهد در هنگام شعار دادن آنها را در نظر بگیرد. خصوصاً این که در دهه های قبل ابزار های اطلاع رسانی به این شکل امروزی اصلا دردسترس نبود  واطلاع زیادی از این افراد در جامعه منتشر نبود.

بنابراین شعار مذکور در مقابل دشمنان نظام بود نه شیعیان ومومنین ناموافقی که هیچ توطئه ای را مرتکب هیچ توطئه ای نبودند برخی از آنها نظیر آیت الله گلپایگانی و برخی دیگر از علمای بزرگ علیرغم مخالفتشان  با برخی از حدود وثغور این مفهوم حفظ اصل نظام را واجب می دانستند(به وصیت نامه ایشان مراجعه نمائید) .

هنوز هم در قم وسایر حوزه های علمیه بزرگانی هستند که نظیر آیت الله بهاء الدینی به دلیل اینکه آراء فقهی شان با حضرت امام متفاوت بود درس خودر ا تعطیل کردند تاشائبه اختلاف بین حوزه ورهبری نظام در ذهن مردم ایجادنشود

با این حساب شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه یعنی مرگ بر دشمنان ایران و نظام حاکم بر آن از این رو می تواند یک شعار وحدت آفرین تلقی شود که اگر به معنی درست آن اخذ شود باعث نزدیکی اقوام ومذاهب مختلف درون سرزمین ایران می شود.

در مقابل اما لعن بر خلفا اولاً لزوما به معنی مرگ ونابودی نیست . اصلاً  خلفا در قید حیات نیستند  تا کسی با لعنت کردنشان از خدا مرگشان را بخواهد بلکه لعنت دعایی  است که به معنی دور بودن شخص مورد نظر از رحمت الهی می باشد.بنابراین مقایسه کردن شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه با لعنت بر یک نفر مقایسه دقیقی نیست.

علاوه بر این لعن خلفا وصحابه وازواج پیامبر اکرم  خصوصا به شکل علنی آن  از سوی برخی از مراجع تقلید ممنوع وحرام شناخته شده است در حالی که قبلاً گفتیم در مورد ضد ولایت فقیه حتی فقهایی که با رهبر انقلاب اختلاف فتوایی داشنتد به احترام ولایت ایشان حرف خود را ترویج نمی کردند.

گذشته از این ،لعن خلفا وصحابه پیامبر به شدت وحدت ملی ما را خدشه دار می سازد زیرا بخش قابل توجهی از جمعیت حداقل  13 استان مرزی کشور  را اهل سنت تشکیل میدهند وتوهین به مقدسات و شخصیت های بزرگ ایشان  پی آمدهای تفرقه افکنی در پی می آورد برعکس شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه که همه ایرانیان را بر ضد دشمنان این مرز و بوم همنوا می سازد

بنابراین معلوم می شود که اولا مفهوم شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه با مفهوم لعنت متفاوت است.

ثانیا شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه شعار سیاسی انقلابی است واگر درست معنا شود باعث همنوایی همه وفاداران به نظام جمهوری اسلامی بر ضد دشمنان کشور می شود.

ثالثا: بسیاری از علمای حوزه بر استمرار شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه تاکید دارند اما در مقابل لعن خلفا خصوصا به شکل علنی وتوهین به ایشان علاوه بر مقام معظم رهبری از سوی بخش قابل توجهی از علما از جمله آیات عظام وحید خراسانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، صادق روحانی، موسوی اردبیلی، علوی گرگانی، مظاهری و نوری همدانی به تقبیح شده است.[1]

به نظر می رسد طرفداران لعن علنی خلفا که در برخی از شهرهای مرکزی ایران در کمال امنیت به لعن خلفا می پردازند متوجه نیستند که هزینه لعن علنی وتوهین های آشکار آنان را هم مذهبان ما در استان های مرزی ودر کشورهایی مثل پاکستان ،عراق و...می پردازند.آیا از انصاف  وشجاعت به دور نیست که خانواده وزندگی هم کیشانمان را با بی احتیاطی ها ورفتارهای احساسی به خطر بیاندازیم .

نکته دیگر  این که در زمان حاضر بی هیچ تردیدی بزرگترین نیاز جهان اسلام در مقابل فتنه وهابیت تکفیری  وحدت جهان  اسلام است . حتی اگر همه دلایل طرفداران لعن خلفا ئصخابه درست باشد بخاطر حفظ مصلحت بزرگتر یعنی اتحاد مسلمانان در برابر دشمن تکفیری  لازم است عوامل به وحدت شکن مسلمین  را از جامعه حذف کنیم.

نکته آخر: صحبت های اینجانب به معنی تائید رفتار های برخی از طیف های افراطی   مدعی طرفداری از  نظام ورهبری  که به بهانه دفاع از رهبر ونظام حقوق شهروندی دیگران را مراعات نمی کنند نیست. قطعا رفتار های افراطی نیز در جای خود قابل نقد وبررسی است. این جانب  در همین وبلاگ پیرامون این قضیه مطلبی  نوشته ام .در صورت تمایل میتوانید  اینجا را کلیک کنید.



[1] - http://alemoon.mihanblog.com/post/836

  • حسین رهنمائی

خلفا

لعن

ولایت فقیه

نظرات  (۳)

  • حامد موفق بهروزی
  • سلام

    از اینکه وبلاگی از جنس وبلاگ شما به روز میشود خوشحالم

    در مورد این مطلبتان هم فقط خواستم یک نکته ای عرض کنم و آن هم اینکه اصل حفظ وحدت است چه با شعار مرگ و چه با مخالفت با لعن . آنجایی که حضرت امام میفرماید حفظ نظام اوجب واجبات است یعنی حتی از نماز هم مهمتر است و این خیلی جمله تامل برانگیزی است . حفظ نظام هم زمانی با مرگ گفتن ممکن است و زمانی با مخالفت با لعن .

     

    با سلام، تشکر، خوب بود
    برای استفاده از بخشی از پاسخ هاتون در فضای مجازی و استفاده در پاسخ به شبهات آیا باید اسم وبلاگتون ذکر بشه یا راضی هستید بدون نام؟ 
    پاسخ:
    سلام
     انتشار بخش کوچک لازم نیست اما اگر همه پست یکجا ویا چند درس  نقل می شود  شایسته است که نام ببرید.
    البته اگر محذوری از بردن نام دارید به تشخیص خودتون عمل کنید.
    موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی