درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

جنایت ومکافات

دوشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶ ب.ظ


جنایت و مکافات




کتاب "جنایت ومکافات" اثر داستایوسکی ، نویسنده بزرگ روس ، داستان  جوانی است که نظریه ای خاص پیرامون جرم وجنایت دارد. وی معتقدم است جامعه به دو دسته تقسیم می شوند:عوام وخواص . 

خواص همان انسان های تاثیر گذار و  تاریخ سازند. آنها برای رسیدن به اهداف بزرگ خود ممکن است جرم وجنایاتی هم مرتکب شوند، اما در مقابل اهداف بزرگی که دارند به آن ها التفاتی نمی کنند زیرا کارهای بزرگتری در سر دارند که اهمیت آن در مقابل جرم و جنایت مذکور بسیار بیشتر است.راسکلینیکف، جوان قصه داستایوسکی نیز به دنبال این اندیشه و به دلیل فشار اقتصادی که وی را احاطه کرده است تصمیم به قتل پیرزن رباخواری میگیرد که او و دهها انسان دیگر در آن شهر به او مقروض هستند . وی وارد خانه پیرزن می شود اما به دلیل حضور فرد دیگری ( خواهر پیرزن) در لحظه قتل، مجبور می شود هر دو را بکشد . وی به دلیل آشفتگی خیال و ترس، بدون اینکه مبلغ پول زیادی بردارد از خانه پیرزن فرار میکند. بقیه داستان شرح حال جنگ ودعوای درونی مرد با خویشتن خویش است که البته در ضمن آن حوادث زیادی روی می دهد. ماجرای مرگ مرد دایم الخمر، خواستگارانی که مایل به ازدواج با خواهر راسکلینیکف هستند ، خانواده فقیر مرد دایم الخمر که وی به آنها کمک می کند و ...در انتهای ماجرا قهرمان داستان که با جنگ درونی خود نمی تواند کنار بیاید تصمیم به معرفی خود به پلیس میگیرد اما نه به دلیل پشیمانی از قتل پیرزن ( که او را شپش می خواند) بلکه از آن رو که نتوانست مانند شخصیت های بزرگ و انسان های خاص به اهداف بلند خویش فکر کند . معرفی داوطلبانه و اقدامات خیراندایشانه ای که وی انجام داده بود باعث تخفیف در مجازات وی می گردد و او به هشت سال زندان محکوم می شود. دختری که عاشق وی شده است( دختر همان خانواده فقیری که وی به آنها کمک می کرد) همواره به ملاقات او می آید و اندک اندک عشق این دختر در درون مرد جوان باعث رویش گل امید و ایمان می شود. او کتاب مقدس را( که قبلا به آن ایمان نداشت) در دست می گیرد و کم کم در درون خویش احساس ایمان  می کند و  به امید شروع زندگی جدید با معشوقه اش روزهای نهایی زندان را تحمل میکند.

داستایوسکی  به طرز خیره کننده ای در توصیف حالات درونی انسان ها تواناست . این کتابی است که در فهرست کتاب های قابل مطالعه هر روانشناسی باید قرار داشته باشد. نویسنده با استادی تمام حالات روحی قهرمانان داستان را توصیف می کند .به ویژه هنگامی که به اوضاع روحی جوان پس از قتل و عذاب وجدان او شرح می دهد صحنه های باشکوهی خلق می شود که خواننده را به شدت درگیر خود میکند . توصیف درگیری های روحی جوان قاتل به حدی ماهرانه صورت می گیرد که خواننده نمی تواند از عذاب روحی جوان قاتل خود را جدا بداند. 

"جنایت ومکافات" تا کنون چند بار به فارسی ترجمه شده است. علاوه بر مهری  آهی افراد دیگری چون اصغر رستگار،علی صحرایی، احمد علیقلیان، بهزاد و.... از جمله این  مترجمان هستند. خواندن این رمان را از دست ندهید.



  • حسین رهنمائی

رمان

معرفی کتاب

کتاب مفید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی