درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

درس وبحث

محلی برای ارائه تحقیقات ،مقالات ،نکته های پراکنده ونیز ارتباط با دانشجویانم

بایگانی

 

در یکی دو سال اخیر به کرات شنیده ایم که  حجت الاسلام پناهیان بر محوریت تشکیل حکومت و قدرت طلبی پیامبر(ان) تاکید ورزیده است. وی با جعلی خواندن حدیث تتمیم(  انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق)، انتشار آن از سوی جاعلان حدیث را با هدف سیاست زدایی از جامعه تلقی کرده است. پناهیان از این که مردم  ترویج اخلاق را  هدف پیامبر می دانند گله کرده است. او با سیاسی خواندن  تمام یا اغلب آیات قران تمام درگیری های انبیا را بر سر مسائل سیاسی دانسته است . وی کارفرهنگی بدون کوشش برای کسب قدرت و تشکیل حکومت را عبث و بی فایده می داند.

باتوجه به شخصیتی که از حجت الاسلام پناهیان سراغ داریم، این گونه سخنان با هدف تهییج مردم برای تقویت بنیان های نظام ولایی است زیرا از دید وی سیاست اسلامی معنایی جز تبعیت از ولایت ندارد و ولایت نیز جز در قالبی که نظام جمهوری اسلامی با آن شناخته می شود مصداقی ندارد. این که چنین هدفی مذموم است یا مطلوب و این که نامبرده در نیت خویش قصد قربت دارد یا خیر نه در شأن نویسنده این متن است و نه با هدف نگارش این سطور همخوان. آنچه راقم این سطور را به نوشتن این وجیزه برانگیخت جابجایی اهداف وارزش هایی است که با تعریف پناهیان  در فلسفه نبوت رخ می دهد.تصویری که از پیامبر اکرم(ص) وهمه پیامبران(ع) در بیانات پناهیان ساخته می شود سیاستمدار جهادگری است که تشکیل حکومت وکسب قدرت اولین اولویت دعوت او است.

به نظر این جانب بیانات حجت الاسلام پناهیان برداشت ناقصی است  از منابع دینی که روحیه ولایت مداری و علاقه مندی وی به تحکیم پایه های نظام آن را تقویت کرده است. استدلال وی از جوانب مختلفی محل تردید وتأمل است اما چون بنابر اختصار است صرفاً به بخشی از نقدهای وارد بر کلام ایشان می پردازم :

اولاً : این که  سند یک روایت معتبر یا غیر معتبر باشد تنها یکی از مقدمات اعتماد به حدیث است . فقیهان شیعه در خصوص خبر واحد و روایت ضعیف و میزان اعتماد بر آن سخنان فراوانی دارند که در جای خود قابل تامل است و دست کم این پیام را دارد که صرف ضعف  راویان یک حدیث باعث چشم پوشی  از یک روایت نیست و برعکس ، قوت سندی یک حدیث نیز تنها دلیل اعتماد بر آن نمی تواند باشد.

دوماً: بر فرض که حدیث تتمیم جعلی باشد، آیا تنها مدرک دیدگاه مورد نقد ایشان فقط همین حدیث است؟! آیا ایشان خبر ندارد که در آیات قران و  روایات بسیاری که از معصومین(ع)  بر محوریت اخلاق ، توحید وعبودیت در رسالت پیامبر(ان) تاکید شده است؟

به طور مشهود در سه موضع قران (ابتدای سوره جمعه ، آیه 129 بقره و164 آل عمران) هدف  بعثت انبیاء تزکیه نفوس ،تعلیم حکمت و تلاوت آیات الهی  دانسته شده است.

رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُزَکِّیهِمْإِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ

و این ها  همان چیزهایی است که آقای پناهیان پرداختن به آن را فرعی و حتی غیر مفید دانسته است.ایشان در سخنرانی خویش که در سال 95 در مصلای نماز جمعه تهران ( به مناسبت 28 صفر ) ایراد شد، پرداختن به مسائل کلامی و اخلاقی را انحراف از مسیر دانسته و می گوید: این غلط است که در تعلیمات دینی ما بحث‌های کلامی بر بحث‌های سیاسی غلبه پیدا می‌کنند. کارِ اول پیامبران، مباحث کلامی نبود.

سخن ایشان در حالی است که در سیره بزرگترین پیامبران الهی که در  قران یاد شده اند پیش و بیش از آنکه ردپای قدرت طلبی وتشکیل حکومت و کار سیاسی  را ببینیم تلاش برای گسترش عقاید صحیح، اصلاح عقاید ، حذف خرافات و ترویج اخلاق نیکو را شاهد هستیم .نوح(ع)، ابراهیم(ع) و عیسی(ع) بیش از این که درگیر امور سیاسی وحرکت های انقلابی برای تغییر نظام حکومتی باشند در گیر اصلاح افکار و اخلاق مردمان زمان خویش بودند. موسای نبی(ع) نیز در ابتدا به دنبال بیان سخن نرمی بود که دل فرعون را نرم سازد واو را در مقابل خدا خاشع سازد و اگر فشار فرعونیان نبود شاید هیچگاه در اندیشه خروج از مصر و تشکیل یک کشور جدید برای قوم خویش نمی افتاد.

پناهیان در بخش دیگری از سخنان خویش میگوید: «هیچ پیامبری را بخاطر این که درس اخلاق بدهد کسی نمی کشد....  تمام درگیری انبیاء بر سرِ مسائل سیاسی بوده نه برگزاری کلاس اخلاق!/

باید پرسید: آیا آزار و ادیتی که  لوط نبی(ع) از مردم زمان خویش دید بخاطر تلاش وی در ترویج اخلاقیات  و مبارزه با بی اخلاقی های جامعه نبود؟!

همچنین باید پرسید: در کدام فراز از زندگی ایوب(ع) ، زکریا(ع) ،اسحاق(ع)، اسماعیل(ع) و بسیاری دیگر از پیامبرانی که در آیات قران یا روایات معصومین(ع) به آنها اشاره شده است شاهد تلاش ایشان برای تشکیل حکومت به عنوان اصلی ترین ماموریت هستیم؟ واصولاً ما چند پیامبر-پادشاه در تاریخ نبوت سراغ داریم؟! بدیهی است اگر هدف و ماموریت  اصلی پیامبران تشکیل حکومت است درسیره اغلب پیامبران باید نمود داشته باشد.

حجت الاسلام پناهیان در سخنرانی خویش در شهر همدان(28 بهمن 95) تمام  یا اکثر آیات قران را سیاسی می داند. این در حالی است که نگاه سریعی به این کتاب پرعظمت نشان می دهد که واقعیت چیز دیگری است. سرفصل بسیاری از آیات قران پیرامون توحید، بیان احکام، توصیه های اخلاق، اشاره به آیات الهی در طبیعت، معادشناسی، صفات مومنین و...می باشد. بدیهی است در قران آیات سیاسی وحکومتی هم داریم اما تعداد آنها در حدی نیست که اکثریت آیات را شامل باشد.

شاید طرفداران دیدگاه آقای پناهیان به آیه حدید، یا موارد مشابه آن استناد نمایند که پیشاپیش این دوستان را به مطالعه بقیه آیات و سیره همه ( نه فقط برخی ) از انبیاء دعوت می نمایم .فهم درست دین در گرو نگاه همه جانبه به اضلاع معرفتی آن است . برای درک درست نظر دین، تمام آیات و روایات مربوط به موضوع مورد نظر باید بررسی شود و از تحمیل دیدگاه پیشینی خود بر آیات الهی  وسایر متون دینی باید احتراز نمود.بدیهی است،معرفی نادرست و ارائه تصویر ناهماهنگ وناقص  از دین هرچند با نیت خیر و باهدف تشویق مردم برای تلاش در جهت حفظ نظام اسلامی باشد کار درستی نیست و ضرر  ارائه فهم نادرست از دین ولو با انگیزه خیرخواهانه در نهایت  به خود دین باز می گردد.

تذکر : راقم این سطور به هیچ وجه منکر ابعاد سیاسی ، عدالت طلبانه و مبارزاتی  دعوت پیامبر اسلام (ص) و سایر پیامبران نیست  اما این که سیاست ورزی ، حکومت طلبی و قدرت خواهی  را هدف اصلی ایشان بدانیم را بر نمی تابد . اگر  در سیره برخی از انبیاء همچون داود(ع)، سلیمان(ع) و پیامبر اسلام(ص) شاهد رفتارهای سیاسی و  تشکیل حکومت هستیم  ( باتوجه به سایر آیات مرتبط و سیره سایر انبیاء ) باید به عنوان مقدمه ای برای ترویج روح توحید ، عبودیت و اخلاق ( به عنوان اهداف و برنامه های اصلی)  در نظر گرفته شوند.

 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی